Comfortabel, maar niet perfect
Het is knap hoe Mercedes de vrijwel identieke dashboards van alle kleinere Benzen in elk model een uniek karakter meegeeft. Zo is het dashboard van de GLB bijna volledig hetzelfde ingedeeld als dat van de A-Klasse, maar door de iets andere opbouw en afwijkende sierlijsten weet het geheel toch een eigen indruk achter te laten. Hoewel onze testauto meer dan 58 mille kost, zijn de materialen niet overal even overtuigend. Zo kraakt het kunststof van de deurgrepen, ook als je daar met je elleboog tijdens het rijden op rust. Ook het materiaal dat rond de middenconsole is aangebracht is hard en oogt goedkoop. In GLB's met luxere interieurpakketten zijn alle genoemde delen van veel hoogwaardiger materiaal in aluminiumoptiek. Daarmee komt het geheel een stuk luxueuzer over en voelt het meer solide aan. Maar het is jammer dat dit bij een dergelijke dure auto niet standaard het geval is.
Wat blijft is het fijne MBUX multimediasysteem met bijbehorende digitale tellers. MBUX kan met stem, via het touchscreen of touchpad en met de stuurknoppen bediend worden. Het systeem zijn we inmiddels al vaak tegengekomen en in iedere test-Mercedes weet het weer te overtuigen.
De GLB is bedoeld als gezinsauto, waarmee je flinke afstanden kunt maken. Wat dan helpt, zijn comfortabele zetels. En gelukkig weet de SUV die te bieden, want ze zijn zacht en uitgebreid te verstellen. Daarnaast is de zitting uit te schuiven en kun je de lendensteun elektrisch bedienen.
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
smart hashtag 3 66 kWh Brabus
Zeekr X Long Range RWD
BYD Atto 3 Design
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive
Mazda CX-5 e-Skyactiv G 194 AWD Takumi
Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine
Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus