Lichtvoetig en zuinig
De GLB heeft dezelfde motoren te bieden als de overige compacte modellen. Standaard is de SUV voorzien van een zeven- of achttraps automaat, afhankelijk van de gekozen motorisering. We stappen lekker in het midden van het benzinegamma in, met de 163 pk sterke GLB 200. Die motor weet voldoende kracht te bieden om de GLB eenvoudig door het verkeer te bewegen, maar we beseffen ons ook dat dit eigenlijk het minimale aan pk's is dat je moet hebben in deze auto. Het is niet dat je kracht tekort komt, maar wanneer je veel van de motor vraagt, laat de 1.3 liter behoorlijk rauw van zich horen. Omdat de testauto genoeg kracht en koppel biedt, is dat forceren zelden nodig. En dan blijkt de motor een prima combinatie met de uit de kluiten gewassen GLB, want op koerssnelheid hoor je bijna geen motorgeluid. Ondanks de forse afmetingen weet je de SUV ook zeer gemakkelijk te manoeuvreren, zowel bij straatje keren als tijdens het bochtenwerk.
De besturing is lichter dan je bij een dergelijke auto zou verwachten, maar direct genoeg om de auto goed te kunnen plaatsen. Door de lange wielbasis en iets softere afstelling is de GLB de meest comfortabele compacte Mercedes. De auto blijkt daarnaast goed geïsoleerd, zodat je in alle rust naar je bestemming zoeft. Wat ook meehelpt, is dat de 1,3 liter benzinemotor lekker zuinig is. Dat komt onder meer door de bescheiden maat wielen en prettige Pirellli Scorpions waarop de auto is gezet. We bereiken uiteindelijk een testverbruik van 1 op 17 en samen met de tankinhoud van 52 liter betekent dat een actieradius van ruim 880 km.
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
smart hashtag 3 66 kWh Brabus
Zeekr X Long Range RWD
BYD Atto 3 Design
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive
Mazda CX-5 e-Skyactiv G 194 AWD Takumi
Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine
Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus