BMW 8 Serie Cabrio M850i xDrive High Executive

Max Veldhuis - 15 oktober 2019

Nekkendraaier

Eén ding is zeker: de M850i Cabrio heeft een uiterlijk dat respect afdwingt. Hij is duidelijk ontworpen in lijn met de huidige designtaal van BMW en wijkt behoorlijk af van de 6-serie. De 8-serie kent meer scherpe lijnen in zijn ontwerp en ziet er agressiever en meer intimiderend uit dan zijn voorganger. Met name van de voorzijde gezien oogt de auto behoorlijk gemeen dankzij de vormgeving van de koplampen, de grote grille en dito luchtinlaten in de bumper. Vanaf de zijkant gezien valt dan weer op dat er relatief weinig gebruik is gemaakt van allerlei lijnen en vouwen in het ontwerp. De sideskirts zijn dik aangezet en achter de grote wielen zien we een behoorlijk forse set remmen met het 'M'-logo op de blauwe klauwen. De achterzijde oogt behoorlijk volumineus, zeker met het dak naar beneden. Hier dragen de brede LED-achterlichten eveneens aan bij. In de achterbumper prijken twee forse uitlaatsierstukken, waarin vier kleinere uitlaten te zien zijn. Dit ziet misschien wat minder mooi uit, maar in ieder geval heeft BMW nog wél 'echte' uitlaten in de sierstukken. Daar kan Audi nog wat van leren.

De M850i Cabrio is een behoorlijk forse auto. Dankzij de lange motorkap en de grote achtersteven heeft hij een klassiek silhouet en het ontwerp is mooi in proportie. In de kleur Aventurinrot II, zoals wij hem mee hebben, oogt de 8-serie vooral heel chique. De lijnen in het ontwerp komen mooi tot hun recht en de zilvergrijze kleur op de grille, de spiegels en de wielen past erg goed bij deze lak. In de zon ontstaat er bovendien een felrode gloed, terwijl de kleur in de schaduw juist diep donkerrood wordt. Dit element maakt dat je iedere keer weer op een andere manier naar de auto kijkt afhankelijk van de lichtinval. Je betaalt met 2.495 euro overigens wel een behoorlijke prijs voor deze lakkleur.

530 pk
750 Nm
250 km/h
3,9 s
12,7 (10) l/100km
231 g/km
G
22%
€ 181.461
€ 198.570
€ 3.640 / maand
€ 308 - € 352 / kwartaal