Sehr viel Freude am Fahren
Wanneer je de startknop indrukt, komt de 530 pk en 750 Nm sterke 4,4 liter V8 met een rauwe, diepe grom tot leven. Bij een koude start blijft hij stationair redelijk hoog in de toeren draaien, waardoor je meteen hoort en voelt dat er een serieus blok onder de kap ligt. Toch rijdt de M850i in eerste instantie vooral heel gemoedelijk. In 'Comfort' is de gasrespons niet al te direct en kun je rustig cruisen zonder dat je meteen wordt overweldigd door het immense vermogen. De welbekende achttraps automaat van ZF schakelt boterzacht door de verzetten en de V8 doet rustig grommend zijn werk terwijl het toerental amper boven de 2.000 toeren per minuut uitstijgt. Het maximale koppel is immers al beschikbaar vanaf 1.800 toeren. In de comfortabele instelling is de motor vooral op de achtergrond aanwezig en overheerst het geluid nooit.
Ondanks het feit dat dit best lekker rijden is, blijft de sportknop lonken. We drukken hem in en opeens lijkt de M850i een andere auto. De kleppen in de uitlaat gaan open en bij gas los ploft hij dat het een lieve lust is. Je wordt niet echt vriendelijk aangekeken wanneer je op die manier door een woonwijk rijdt. De V8 klinkt overigens fantastisch. Waar de eerste turbomotoren van het merk een wat gekunstelde akoestiek hadden, klinkt de krachtbron van de M850i een stuk puurder. Onderin hoor je lekkere zware en diepe bastonen, maar hoger in het toerenbereik dreunt het typische gehamer van een achtcilinder het interieur in. Uiteraard draagt het open dak in positieve zin bij aan de akoestiek. De instellingen van de rijdynamiek zijn volledig aan te passen via het menu. In 'Sport Plus' is het allemaal eigenlijk net iets te veel van het goede, maar in 'Sport' komt de 8-serie goed tot zijn recht. Wanneer je op slecht wegdek rijdt, kun je het onderstel desgewenst in 'Comfort' zetten terwijl je de rest van de instellingen gewoon in 'Sport' laat staan. Het is prettig om die optie te hebben en niet gebonden te zijn aan een voorgeprogrammeerde instelling.
De slogan 'Freude am Fahren' is zonder meer van toepassing op de M850i Cabrio. Hij kan natuurlijk niet helemaal verbloemen dat hij een grote en zware auto is. Verwacht dus geen rassporter, maar eerder een GT met sportieve aspiraties. Dankzij de vierwielbesturing en het adaptieve onderstel dat overhellen tegengaat voelt de 8-serie nog best lichtvoetig aan voor zijn formaat. Bovendien biedt xDrive veel grip, waardoor je er ongenadig hard de hoek mee om kunt zonder dat je de kont meteen verliest. Het is ook weer geen Audi wat betreft rotsvastheid, want wanneer je het ESP (deels) uitzet, wil hij nog wel eens een stapje opzij doen. Maar eigenlijk vindt de M850i het ruigere werk helemaal niet zo leuk: hij is op zijn best bij rustig cruisen en af en toe een dot gas om die heerlijke duw in je rug te voelen en de V8 te laten brullen en ploffen. Altijd heb je een enorm surplus aan kracht, iets wat op den duur behoorlijk verslavend werkt.