BMW 8 Serie Cabrio M850i xDrive High Executive

Max Veldhuis - 15 oktober 2019

Exclusieve herkenbaarheid

Wanneer we het grote portier van de 8-serie open trekken, kijken we tegen een interieur aan dat onmiskenbaar BMW is. De vormgeving van de tellers, het stuur, de luchtroosters en de lay-out van de multimedia zijn allemaal herkenbaar voor iedereen die ooit in een recent model van het merk uit München heeft gereden. De M850i Cabrio onderscheidt zich met enkele knoppen van kristalglas, waarbij de pookknop het meest prominent in het oog springt. Ook de sfeerverlichting is bij nacht heel mooi en de speakers van het -overigens voortreffelijke- Bowers & Wilkins-audiosysteem dragen verder bij aan de exclusieve inborst van het interieur. Onze testauto is bekleed met volledig Merino lederen bekleding van BMW Individual in de kleur Elfenbeinweiss. Het wit past heel goed bij de exterieurkleur, maar is wel behoorlijk besmettelijk. Een ander puntje is de optionele sierlijst van pianolak op de middenconsole. Het ziet er mooi uit, maar van dit materiaal is bekend dat het heel snel krast en dat is ook zichtbaar in de testauto.

Het interieur van de 8-serie voelt speciaal, maar BMW had nog wel wat meer kunnen doen om het apart te zetten van de rest van de modellen. De plastic knoppen op het stuurwiel en de middenconsole hadden bijvoorbeeld van metaal kunnen zijn. Nu heeft de buurman in zijn 5-serie met M-pakket exact hetzelfde stuur. Sowieso neigt de afwerking van de 8-serie meer naar het niveau van de 5-serie, terwijl het prijskaartje van bijna twee ton toch echt rechtvaardigt dat het interieur meer van 7-serie niveau is. In de algehele beleving stoort dit niet heel erg. Wanneer we plaatsnemen in de comfortabele doch sportieve stoelen en de verwarming zijn werk laten doen, hebben we meteen zin om een flink stuk open te gaan rijden.

Op het eerste gezicht zou je vermoeden dat de M850i Cabrio een auto is waarin je comfortabel met vier personen plaats kunt nemen. Schijn bedriegt, want hoewel je voorin vorstelijk kunt zitten, is het achterin behelpen. Het is echt een '2+2' waarbij je alleen in geval van nood mensen achterin wilt vervoeren. De bagageruimte is nog best redelijk, maar de kleine opening en het dak nemen behoorlijk wat verticale ruimte in en snoepen daarmee een deel van de praktische bruikbaarheid weg. Gelukkig kun je de achterstoelen plat leggen, waardoor er meer dan voldoende bagageruimte ontstaat om met twee personen plus bagage op roadtrip te gaan. Uiteindelijk is dat wel waar dit type auto het meest toe uitnodigt.

530 pk
750 Nm
250 km/h
3,9 s
12,7 (10) l/100km
231 g/km
G
22%
€ 181.461
€ 198.570
€ 3.640 / maand
€ 308 - € 352 / kwartaal