Het interieur
Binnenin is de Avensis sober gestemd. Geen frivoliteiten, frisse kleurencombinaties of verrassende vormen, maar onvervalste zakelijkheid. Met andere woorden: strakke vormgeving en veel grijstinten. Hier is op zich weinig mis mee. Toch mist de Avensis een soort ambiance, die bijvoorbeeld in de Volkswagen Passat wel aanwezig is. Ook de luxere modellen van Toyota - die onder de merknaam Lexus worden verkocht - hebben een interieur met een meer chique uitstraling, maar daar betaal je dan ook voor. Toch laat de Avensis een kans liggen om zich op dit gebied te onderscheiden zijn concurrenten. De afwerking is heel aardig, de interieurmaterialen zijn niet van een inferieure kwaliteit, maar toch voelt het allemaal een beetje middelmatig aan. De vormgeving van het stuurwiel is een echte misser, het ziet er ouderwets uit en past totaal niet bij het strakke design van de rest van het interieur.
Tot de standaarduitrusting van de Executive behoort een lederen interieur. De voorstoelen hebben een stevig zitvlak en genoeg profiel om te voorkomen dat je heen en weer schuift in scherpe bochten. Het leer voelt fijn aan en ziet er goed uit. Het middelste deel van de stoelen is bekleed met geperforeerd leder. Dat is wel prettig, want dan wordt het niet snel plakkerig. Helaas heeft het ook een nadeel: vuil blijft makkelijk achter in de minuscule gaatjes en het is lastig om dat vuil er weer uit te krijgen. Afgezien van dat huishoudelijke nadeeltje zijn het gewoon prima stoelen.
Voorin de auto is er ruimte genoeg, ondanks het feit dat de stoelen nogal hoog zijn is er wel genoeg hoofdruimte en ook bij de benen ontbreekt de ruimte niet. Achterin de Avensis verrassend ruim. Auto’s als de Peugeot 407 SW en Ford Mondeo Wagon laat hij moeiteloos achter zich op het gebied van achterbankruimte, terwijl deze auto’s beide een stukje langer dan de Avensis zijn. De bagageruimte meet 520 liter met opstaande achterbank en 1.500 liter met neergeklapte achterbank. Dat zijn nette waarden. Genoeg om de eerder genoemde 407 SW af te troeven, maar net niet genoeg om de Mondeo Wagon voor te blijven. Voor zijn relatief beperkte lengte - de meeste auto’s in deze klasse zijn langer dan 4,70m – is hij in ieder geval behoorlijk ruim van binnen.
De uitrusting is goed voor elkaar. Er zijn twee uitvoeringen leverbaar; de Linea Luna en de Executive, welke de uitvoering van de testauto is. De Linea Luna is al vrij compleet, met standaard automatisch airco, ESP, radio/cd-speler en negen airbags, waaronder een knie-airbag. Voor iets meer dan tweeduizend euro koop je een Executive, die doet daar nog een schepje bovenop, in de vorm van volledig lederen bekleding, elektrisch verstelbare stoelen en een cd-wisselaar.
Volvo V50 2.0D Momentum
Citroën C5 Tourer 2.0i Dynamique
Saab 9-3 Sport Estate 1.8t Linear Business
Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.2 JTS Sport
Skoda Octavia Scout 2.0 TDI
Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Bluemotion Comfortline
Volvo V50 DRIVe 1.6D Start and Stop Momentum Edition II
Volvo V50 1.6D Kinetic
Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD Business
Fiat Croma 1.9 MultiJet Corporate Premium