Het exterieur
Sinds deze auto geen Carina meer heet, en dat is al bijna tien jaar, is hij steeds zakelijker vormgegeven. De Carina was een zachte gezinswagen, maar de huidige Avensis is een strakke zakenauto. Het huidige model gaat al ongeveer drie jaar mee en daarom vond Toyota het tijd voor een facelift, die auto vorige maand gekregen heeft. De veranderingen beperken zich tot details, zo heeft de allernieuwste Avensis koplampen met rookglas en in de spiegels geïntegreerde knipperlichten. De testauto is nog een ‘oude’ Avensis, zonder die kenmerken.
De vormgeving van de auto is best aardig geslaagd. De auto heeft één consequent doorgevoerde stijl en het uiterlijk is geen mengelmoes van designelementen, zoals je bij sommige andere auto’s ziet. De vorm van de auto is ook mooi stoer, zoals het een moderne stationswagen betaamt. Eigenlijk is er weinig aan te merken op de styling van de Avensis. Het design is heel veilig en waarschijnlijk heeft Toyota daar bewust voor gekozen. De meeste kopers van een Avensis zullen niet zo snel enthousiast worden van een gewaagd lijnenspel of opmerkelijke design-details. Bovendien zou dat ook afbreuk doen aan de zakelijke uitstraling van de Avensis.
De zilvergrijze kleur, genaamd Titanium, draagt ook bij aan de zakelijke uitstraling, maar deze kleur maakt hem helaas nog een tikje saaier dan hij al is. Zwart staat al wat minder saai en ook wat meer stijlvol. Deze auto staat op nette achtspaaks wielen met een diameter van zestien duimbreedtes. De nieuwste D-CAT Executive staat echter standaard op wielen die een maatje groter zijn en drie spaken minder hebben, zoals is te zien op de eerdergenoemde afbeelding.
Volvo V50 2.0D Momentum
Citroën C5 Tourer 2.0i Dynamique
Saab 9-3 Sport Estate 1.8t Linear Business
Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.2 JTS Sport
Skoda Octavia Scout 2.0 TDI
Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Bluemotion Comfortline
Volvo V50 DRIVe 1.6D Start and Stop Momentum Edition II
Volvo V50 1.6D Kinetic
Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD Business
Fiat Croma 1.9 MultiJet Corporate Premium