Waarom nog BMW?
Met de nieuwe 1 Serie is duidelijk zichtbaar dat BMW mikt op een andere groep kopers. Door de overstap naar voorwielaandrijving is de praktische bruikbaarheid van de auto behoorlijk toegenomen. Met name als het gaat om de ruimte achterin is er een behoorlijke winst geboekt. Over het ontwerp van het exterieur zullen de smaken verschillen, maar het interieur is er aardig op vooruit gegaan. Het is een fijne plek om te zitten en je bent van alle gemakken voorzien, zo lang je maar betaalt. De hatchback van BMW is namelijk allesbehalve goedkoop.
Met de toegenomen praktische bruikbaarheid wordt er een offer gebracht: de 1 Serie is beduidend minder leuk om mee te sturen dan altijd het geval was. Voor mensen die hun auto alleen gebruiken voor de noodzakelijke ritten maakt dit niet direct wat uit. Zij zullen juist blij zijn met het extra comfort en de toegenomen binnenruimte. Maar het selecte groepje klanten dat nog gaf om een stukje rijplezier gaat van een koude kermis thuiskomen. De nieuwe 1 Serie is geen slechte auto, maar specifieke redenen om voor BMW te gaan zijn er in dit segment niet echt meer. Naar alle waarschijnlijkheid zal de nieuwe 1 Serie niet slecht gaan verkopen, daarvoor heeft het logo nog altijd een te grote aantrekkingskracht. Maar de slogan 'maakt rijden geweldig' is niet onverkort op hem van toepassing.
- Toegenomen binnenruimte
- Geraffineerde driepitter
- Comfortabel...
- ...maar veel minder rijplezier
- Aan de prijs
- Mist onderscheidend vermogen
Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate
Cupra Born 58 kWh Performance One 150 kW
Renault Megane E-Tech EV60 Iconic
Volkswagen ID.3 204 pk 1st Plus
Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited
Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style
Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition
Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI N2
Nissan Leaf e+ 62 kWh Tekna
Toyota Corolla 2.0 Hybrid Premium