Een vruchtbare samenwerking
Want op het gebied van stilte heeft Ford behoorlijk ingezet met de nieuwe Kuga. Door middel van Active Noise Control worden ongewenste geluiden door middel van tegengestelde geluidsgolven buiten het interieur gehouden. Hierdoor is het ook op de snelweg heel stil in het interieur, zelfs als de verbrandingsmotor meedoet. Met de Plug-In Hybrid van de Kuga kun je er uiteraard ook voor kiezen om je kilometers elektrisch af te leggen. Aan het begin van onze test bedroeg de actieradius met een volle batterij (14,4 kWh) 62 km. Voor de meeste mensen is dit voldoende om het woon-werkverkeer te kunnen overbruggen.
De samenwerking tussen de verbrandings- en elektromotor verloopt zeer vloeiend. Je merkt niet wanneer de auto van aandrijving wisselt en het praktijkverbruik wordt flink gedrukt. De bestuurder kan hierbij kiezen uit vier rijstanden: EV Auto, EV Now, EV Later en EV Charge. Bij de eerste modus bepaalt het systeem zelf wanneer de verbrandingsmotor wordt ingeschakeld, terwijl je met de tweede rijmodus louter elektrisch onderweg bent tot de batterij leeg is. De laatste twee rijstanden zijn vooral bedoeld voor het accumanagement. Met 'EV Later' kan de stroom worden geconserveerd om op een later moment in de rit ingezet te worden, terwijl met 'EV Charge' de batterij onderweg wordt opgeladen. Wanneer je slim met deze rijstanden omgaat, is een zeer zuinig praktijkverbruik te realiseren. Op een enkele reis van 76 km realiseerden wij 2,9 liter op 100 km, waarbij 37,5 km elektrisch werd afgelegd. Als we kijken naar de totaal afgelegde afstand van 212 km, hebben we daarvan ruim 82 km elektrisch kunnen rijden zonder de auto tussentijds met de stekker op te laden. Een verbruik van 4,6 liter op 100 km was het resultaat, wat een zeer nette score is voor een SUV van dit formaat en direct het nut van de EV Charge modus bewijst.
De rij-eigenschappen van de Kuga kloppen niet helemaal met zijn sportieve uiterlijk. De Plug-In Hybrid is met 225 pk voldoende vlot, maar het houdt niet over wat snelheid betreft. In dit opzicht is de Peugeot 3008 Hybrid4 hem toch echt de baas. In alles merk je dat de SUV vooral gericht is op comfort. Hij ligt goed op de weg en het onderstel is mooi uitgebalanceerd. In de bochten voelt de Kuga echter aan als een grote auto. In 'Comfort' stuurt hij daarbij ook wat vaag rond de middenstand. In de sportstand wordt het stuurgedrag wel iets directer, maar heel scherp wordt het nooit. Het typische stuur- en rijgevoel van Ford blijft daarom wat uit, maar wij denken dat het koperspubliek de afstemming van de Kuga wel op waarde weet te schatten.
Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
smart hashtag 3 66 kWh Brabus
Zeekr X Long Range RWD
BYD Atto 3 Design
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive
Mazda CX-5 e-Skyactiv G 194 AWD Takumi
Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine
Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus