Volkswagen Tiguan 1.5 TSI DSG-7 R-Line Business+

- 18 januari 2021

Beperkte keuze

Qua motorisering is het gamma bij de Tiguan overzichtelijk te noemen. Er is een 1,5 liter benzinemotor en een tweeliter dieselmotor leverbaar. Afhankelijk van het uitrustingsniveau is de benzinemotor met 130 of 150 pk te verkrijgen. De dieselmotor heeft altijd 150 pk. We rijden met de meest gekozen variant, namelijk de 1.5 TSI met zeventraps DSG-automaat en 150 pk. Deze motorversie hebben we al vele malen (al dan niet als eTSI) gereden en telkens kunnen we concluderen dat het een hele fijne motor is. Alleen bij het wegrijden is de automaat af en toe te veel gericht op het snel doorschakelen, waardoor je koppel mist. Eenmaal op pad voelt de auto gewoonweg vlot aan en kun je heel goed meekomen met het verkeer.

Dat neemt niet weg dat de smeuïge tweeliter benzinemotor - die onze Oosterburen wel in hun Tiguan R kunnen laten lepelen, zeker niet zou misstaan in de Nederlandse versie. Overigens komt er nog wel een Tiguan plug-in hybrid aan, die de grens van 200 pk alsnog doorbreekt.
Ondanks de sportieve aspiraties die de Tiguan in uiterlijk uitstraalt, is het rijgedrag nergens sportief. De auto blijkt een typische allemansvriend die behoorlijk veel kan hebben en nooit zenuwachtig aanvoelt. De brede sloffen weten de auto ook in de bochten goed in toom te houden, terwijl het stuurgedrag je voldoende bij het rijden betrekt. Je kunt de automaat in de sportstand en in een manuele stand zetten, waarna je met de flippers achter het stuur kunt schakelen. De schakelcommando's worden dan lekker snel opgepakt, de werking van de dubbele koppeling is overduidelijk van meerwaarde.

Naast de sportstand van de automaat biedt de Tiguan standaard geen verdere rijmodi. Overigens zijn optioneel wel Driving Profiles en het adaptieve onderstel leverbaar, waarmee je de dempers qua gevoeligheid instelt. Dat onderstel ontbreekt onder de testauto, maar aangezien de gulden middenweg van de fabrieksinstellingen ons prima bevalt, zijn we daar niet rouwig om.

150 pk
250 Nm
202 km/h
8,9 s
7,9 (7.2) l/100km
165 g/km
E
22%
€ 37.940
€ 50.605
€ 928 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic

  • Nissan Qashqai e-POWER N-Design

  • smart hashtag 3 66 kWh Brabus

  • Zeekr X Long Range RWD

  • BYD Atto 3 Design

  • Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive

  • Mazda CX-5 e-Skyactiv G 194 AWD Takumi

  • Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine

  • Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce

  • Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus

  • 2016 - Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Connected Series

  • 2011 - Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion Sport and Style

  • 2008 - Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion Sport and Style