Weer fris
Ook vanbinnen komen de sportieve accenten in de testauto terug. De gedeeltelijk met alcantara beklede sportstoelen doen een goede duit in het zakje. Om daar maar mee te beginnen: de stoelen zitten lekker stevig en bieden een goede zijdelingse steun. Jammer dat ze niet te verkrijgen zijn met elektrische bediening en een uitschuifbare zitting, zoals in de Golf. Desalniettemin heb je als bestuurder een prima plek achter het fijne stuurwiel van de Tiguan. Ondanks het aanwezige panoramisch schuifdak is er een overschot aan hoofdruimte in de auto. Omdat je ook aan beenruimte geen gebrek hebt, zit je zowel voor- als achterin prinsheerlijk. Het maakt de Tiguan een heel geschikte auto voor het vervoeren van vier volwassenen. Ook qua kofferruimte blijkt de Tiguan een meer dan praktische metgezel. De bank is niet helemaal plat te leggen, maar een vlakke laadvloer in de kofferbak maakt veel goed. Voor nog meer ruimte of twee extra zitplaatsen kun je nog steeds voor de Tiguan Allspace opteren. Al heeft dat model nog geen opfrisbeurt gehad, het loont dus om daar nog even op te wachten.
De veranderingen ten opzichte van het pre-facelift model moet je vooral zoeken om en nabij het dashboard. Langzaamaan verdwijnen ook in de Tiguan de fysieke knoppen, om plaats te maken voor touchpads en schermen. Zo kun je de airco met schuifregelaars instellen en met een aanraakknopje schakel je de stoelverwarming in. In de praktijk werkt het instellen prima en is het geheel op de tast ook goed te bedienen. In het interieur zijn mooie kunststoffen gebruikt, zodat het geheel een hoogwaardige uitstraling heeft. Door het vele gebruik van de tinten grijs en zwart, komt het interieur wel eentonig over. Iets meer afwisseling zou welkom zijn geweest.
Ook het multimediascherm is vervangen. Het systeem neemt de tijd om op te starten, maar daarna werkt het systeem prima. Zowel navigatie als verscheidene aansluitmogelijkheden voor telefonie worden geboden. Een fijne eigenschap is het tegelijkertijd koppelen van meerdere toestellen. Het optionele audiosysteem van Harman Kardon is ook op het multimediasysteem aangesloten. De audio wordt helder tot je gebracht en voornamelijk bij een diepe bass merk je de meerwaarde van het systeem.
Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
smart hashtag 3 66 kWh Brabus
Zeekr X Long Range RWD
BYD Atto 3 Design
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive
Mazda CX-5 e-Skyactiv G 194 AWD Takumi
Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine
Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus