Zwart is het nieuwe chroom
Loop je op de vernieuwde Model 3 af, dan zijn de voornaamste herkenningspunten de zwarte raamomlijsting, deurgrepen en details bij de knipperlichten op de voorspatborden en onderaan de spiegels. Die onderdelen waren voorheen verchroomd. Het chroom is volledig uit het aanbod verdwenen, alleen de Tesla-logo's aan de voor- en achterzijde glimmen je nog wel tegemoet. De ramen zijn overigens van dubbel glas, over het effect daarvan later meer.
Ander nieuws bij de 'gefacelifte' Model 3 is de elektrische achterklep, die ook vanaf je smartphone of het centrale scherm bedienbaar is. Dat voegt wel wat toe aan de hightech-inborst van de auto, want het handmatig sluiten van de klep voelde in dat licht bezien toch een tikje archaïsch. Onze testauto draagt de kleur 'Deep Blue Metallic' en rolt op de bekende 18 inch Aero-wielen. Die zijn volgens Tesla overigens wel licht herzien voor een betere aerodynamica. Optioneel kun je op de Model 3 Standard- en Long Range nieuwe 19 inch 'sportvelgen' bestellen. Topversie Model 3 Performance staat voortaan standaard op schoeisel dat luistert naar de naam 'Überturbine'. Die wielen zien er net zo extreem uit als hun naam doet vermoeden.
De Model 3 verschilt dus van buiten vooral op detailniveau van zijn 'voorganger'. Tesla had nu gelegenheid kunnen pakken om ook op een ander gebied winst te boeken: de verlichting. Waar de concurrentie ook in dit prijssegment vaak al de optie biedt voor matrix-led met een adaptieve grootlichtassistent, moet de Model 3 het doen met relatief simpele ledverlichting, waarbij de bochten niet verlicht worden en de lichtopbrengst sowieso wat tegenvalt. Een grootlichtassistent heeft hij wel, maar die kent twee standen: aan of uit. Dat heeft Volkswagen dan toch beter voor elkaar in bijvoorbeeld de ID.4. Tesla heeft de techniek wel in huis op de Model S en -X, dus het is een gemiste kans dat de Model 3 daar nu niet ook direct van profiteert.