Tesla Model 3 Long Range

Max Veldhuis - 3 maart 2021

Koning winter

Bij de update van de Model 3 voert Tesla twee zaken door die impact hebben op de rijervaring: het eerder genoemde dubbele glas en een warmtepomp. De warmtepomp zorgt voor een efficiƫntere warmtehuishouding, wat bij moet dragen aan een hogere actieradius. Af en toe hoor je hem een beetje brommen, maar afgezien daarvan merk je niet dat de warmtepomp er zit. Dankzij de winterse omstandigheden was het tijdens de test lastig om de precieze impact van de warmtepomp op de actieradius te meten, maar gezien het feit dat de temperaturen onder het vriespunt lagen en de auto op winterbanden stond, viel het gemiddelde stroomverbruik van 205 Wh per kilometer over de gehele testperiode niet eens tegen. Dat komt neer op 20,5 kWh per 100 kilometer. Met dit stroomverbruik kun je dankzij de accu van 82 kWh ongeveer 400 kilometer rijden. Dat is flink minder dan de opgegeven actieradius van 580 kilometer voor de Long Range, maar desalniettemin kun je met dit rijbereik in de meeste situaties prima uit de voeten.

De kou mag dan misschien zijn sporen achterlaten in de actieradius, wat betreft de rijeigenschappen is de sneeuw geen match voor de Model 3. Dankzij de vierwielaandrijving en de winterbanden heeft de Tesla in principe altijd grip en ploegt hij zich overal doorheen. Het onderstel van de Long Range heeft daarbij een mooie balans tussen comfort en sportiviteit, waarbij de Model 3 vrij lichtvoetig en direct aanvoelt. Dat laatste komt mede door de stuurinrichting, die maar twee omwentelingen nodig heeft van links naar rechts. De Tesla laat zich mooi plaatsen en dankzij zijn direct beschikbare 441 pk schiet hij vooruit wanneer je het stroompedaal intrapt. Op dat moment overheerst vooral de stilte, mede dankzij het dubbele glas. Wel is er op de snelweg nog wat windgeruis boven bij de zijruit merkbaar. Ook is het zicht naar achteren niet optimaal door de relatief kleine en hoge achterruit.

Tesla is momenteel druk bezig met de uitrol van de 'Full Self Driving'-software. Onze testauto beschikte over deze optie Ć  7.500 euro, maar het is een misvatting te denken dat de Model 3 nu al helemaal zelf kan rijden. Ook het 'navigeren op autopilot', waarbij Tesla belooft dat de auto automatisch kan rijden 'van oprit tot afrit op de snelweg', werkt niet feilloos. Soms geeft de Model 3 opeens gas bij een knooppunt, terwijl afremmen noodzakelijk is. Wel herkent de auto voortaan verkeerslichten. Die worden weergegeven op het centrale scherm, zodat je ook daar kunt zien wanneer ze op groen gaan.

Autopilot zelf werkt beter dan voorheen. De auto blijft mooi binnen de rijbaan en gaat niet 'pingpongen' tussen de lijnen. Ook het automatisch afstand houden gaat goed, waarbij de Tesla mooi geleidelijk remt wanneer er een voorganger in zicht komt. Zelf inhalen kan hij ook, maar soms breekt de Model 3 een inhaalactie abrupt af terwijl daar geen reden toe is. In de praktijk werkt het dan toch fijner om zelf het stuur ter hand te nemen. Over het stuur ter hand nemen gesproken: dat zal je relatief ferm moeten doen, want de detectie is niet heel fijngevoelig. Meermaals kregen we naar ons hoofd geslingerd dat we de handen aan het stuur moesten houden tijdens het gebruik van autopilot, terwijl we het stuur gewoon in onze handen hadden.

441 pk
493 Nm
233 km/h
4,4 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
22%
€ 48.990
€ 69.540
€ 1.275 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Hyundai Ioniq 6 77.4 kWh RWD Lounge

  • Alfa Romeo Giulia 2.0T 280 Q4 Competizione

  • Mercedes-Benz C-Klasse Limousine 200 9G-Tronic Luxury Line

  • BMW 3 Serie 330i M Sport

  • Volvo S60 T5 Geartronic R-Design

  • 2024 - Tesla Model 3 Long Range All-Wheel Drive

  • 2019 - Tesla Model 3 Performance AWD