Een streepje voor
De Model 3 is met zijn vanafprijs van 48.990 euro niet bepaald een goedkope auto. Aangezien het bijtellingsvoordeel slonk naar 12 procent over de eerste 40.000 euro van de cataloguswaarde, is de Model 3 voor minder mensen bereikbaar. De geteste Long Range heeft een hogere vanafprijs van 56.990 euro, maar daarvoor krijg je wel een extra elektromotor op de vooras, 32 kWh extra accucapaciteit en een vermogenstoename van 116 pk. Ook is het premium interieur dan inbegrepen, met onder meer het eerder aangehaalde audiosysteem met 14 speakers en stoelverwarming achterin. Premium connectiviteit, met satellietkaarten, frequentere draadloze updates en internet in de auto, zit er dan voor één jaar bij.
Veel opties zijn er niet te kiezen bij Tesla, maar de prijs van de testauto werd alsnog opgedreven door de lakkleur Deep Blue Metallic (1.050 euro), de trekhaak (1.350 euro), het witte interieur (1.050 euro) en 'Full Self Driving' (7.500 euro). Daarmee kost de testauto opeens 68.920 euro. Dat is veel geld, maar tegelijkertijd bewijst de Model 3 dat Tesla de gevestigde merken nog steeds een stap voor is als het gaat om de totale ervaring rondom elektrisch rijden. Dat geldt met name voor de infrastructuur en software. De afwerking is weliswaar nog niet op hetzelfde niveau als andere merken in het hogere segment, maar Tesla komt op dat gebied steeds dichterbij. De concurrentie heeft momenteel echter een veel grotere inhaalslag te maken op Tesla.
- Actieradius en laadinfrastructuur
- Snelle en intuïtieve software
- Betere afwerking...
- ... maar nog niet op niveau concurrenten
- Aanraakgevoeligheid stuur met Autopilot
- Ruimte achterin