Toegankelijker
Een icoon als de S-Klasse, een auto die bovendien een trouw koperspubliek aanspreekt, wordt qua uiterlijk doorgaans niet radicaal veranderd. De testauto is daarom direct herkenbaar als S-Klasse, hoewel er toch genoeg wijzigingen in het ontwerp zijn te melden. Allereerst de uitstraling: met zijn zwarte lak, grote wielen en sportieve jasje uit de AMG Line is de auto een echte aandachtstrekker. Maar als je die uiterlijke opsmuk even wegdenkt, komt de auto vriendelijker en daarmee ook minder imposant over dan zijn voorganger. Toegegeven: helemaal in lijn met het segment is de grille een stuk breder geworden. Maar over de gehele linie lijkt Mercedes-Benz het model een toegankelijkere uitstraling mee te hebben willen geven.
Door de ranke lijnen en gestroomlijnde voorkomen vergeet je bijna dat je met een auto van meer dan vijf meter van doen hebt. Zowel de versie met korte als lange wielbasis zijn nog eens gegroeid ten opzichte van het uitgaande model, wat de verlengde testauto bijna 5,3 meter lang maakt. Door slim ontwerpen weet Mercedes-Benz de afmetingen dus flink te verbloemen, maar het geeft de auto ook nog eens een zeer lage luchtweerstand van 0,22 mee. Die aerodynamica helpt natuurlijk mee om een goed verbruik te realiseren en bovendien is het eenvoudiger om windgeruis buiten het interieur te houden. Ondanks de lange koets is manoeuvreren met de S-Klasse een eitje, dankzij een nieuwe toevoeging aan de optielijst. Daarover later meer. Ook nieuw zijn de handgrepen die uitschuiven als je in de buurt van de auto komt en de autosleutel (of smartphone) bij je draagt. Ze verzinken mooi in de zijkant van de auto als je wegrijdt, wat de hightech uitstraling van de auto alleen maar onderstreept.