Opvallend wendbaar
De S-klasse verwent zijn inzittenden dus met comfort en luxe en dat doet de auto mede door het fijne onderstel. Standaard is de Benz voorzien van Airmatic luchtvering, waardoor de auto geen kik geeft bij grote en kleine oneffenheden. De auto scant zelf het wegdek, om zich alvast voor te bereiden op komende richels en andere onzuiverheden. De S-Klasse is bij uitstek een auto waarin mensen vaak gereden worden, maar de chauffeur mag het evengoed aan niets ontbreken. Een hele batterij aan veiligheidssystemen is standaard aanwezig, zoals de adaptieve cruise control en dodehoekhulp. Waar je in oudere Mercedessen een lichte hartverzakking krijgt bij het ingrijpen van de rijbaanhulp, wordt je bij de S-Klasse door het knipperen van de sfeerverlichting vriendelijker verzocht binnen de lijnen te kleuren.
Optioneel neemt de Mercedes het sturen helemaal over en desgewenst haalt de auto dan ook zelf in. In het vooronder van de testauto is een zes-in-lijn benzinemotor geplaatst, die bij wordt gestaan door een elektromotor. De mild-hybrideaandrijving is goed voor 367 pk en krijgt nog eens 22 pk extra wanneer de EQ-kracht wordt ingeroepen door stevig te accelereren. De S 450 Lang sprint in 5,1 seconden naar de 100 km/h en houdt het pas bij een begrensde 250 km/h voor gezien. Natuurlijk past een smeuïge achtcilinder het beste bij het comfortabele karakter van de S-Klasse, maar we begrijpen heel goed dat die krachtbron onbereikbaarder is dan ooit.
De zescilinder is wellicht onstuimiger en weet zijn kracht over een minder groot bereik af te geven, maar door de elektrokracht en de negentraps automaat heeft Mercedes toch goud in handen. Na een lichte vertraging spuit de limousine er vandoor, waardoor je direct bent vergeten dat een nóg krachtigere S 500 en de S 560 met V8 te kiezen zijn. De auto trekt in een mum van tijd door naar illegale snelheden, terwijl de inzittenden genieten van een hotstone massage. En om nog terug te komen op het gemakkelijke manoeuvreren: de S-Klasse kan worden voorzien van een meesturende achteras, zodat de achterwielen in een hoek van 4,5 of 10 graden worden geplaatst. Onze testauto heeft achterasbesturing met een tien graden verstelbare stuurhoek, zodat de draaicirkel van de S-Klasse net groot is als die van een A-Klasse. Hoewel het sturen op bijvoorbeeld rotondes even wennen is, zijn we bijna direct fan van deze optie. Het maakt de auto heel wendbaar en in- en uitparkeren kinderlijk eenvoudig, ondanks de enorme afmetingen. Die afmetingen zorgen ook voor het niet malse gewicht van 1.915 kg. Maar door de efficiente drieliter benzinemotor en de mild-hybrideaandrijving realiseren we een heel acceptabel testverbruik van 8,6 liter op 100 km.