Niet hardcore
De sprint vanuit stilstand is niet eens het meest verbluffende aan de 508 PSE, voornamelijk op tussensprintjes weet de auto te verrassen. Door de direct beschikbare elektrokracht knalt de Peugeot er vandoor. Maar hoe hard je ook hoekt met de Peugeot, het blijft te allen tijde beschaafd. Verwacht geen tussengas, geen plofjes uit de uitlaten en geen schreeuwende motor. En ergens vinden we dat ook wel jammer, want dat is toch wat je verwacht bij een sportauto met deze waarden. Ook qua instellingen is de Peugeot niet volledig op sportiviteit gericht. Je kunt de versnellingsbak niet vastzetten op puur handmatig schakelen met de flippers en het rijgedrag is ook niet verder te individualiseren dan de voorinstellingen die zijn gekoppeld aan de rijmodi.
Als hardcore sportauto is de 508 PSE dus niet geschikt, maar de auto weet gelukkig op een ander vlak punten te scoren. Want in welke stand je de auto ook zet, de Berline blijft het comfort van een Peugeot bieden. Natuurlijk worden oneffenheden door de grote wielen direct doorgegeven en merk je elk richeltje direct in het stuur. Maar dat leidt nooit tot verstoring van de rust aan boord. Om die reden vinden we de Comfort-stand eigenlijk het fijnste rijden. De automaat blijft dan niet onnodig lang in een versnelling hangen, terwijl de Peugeot nog steeds bloedsnel is.
Waar je een sportauto verwacht, kom je dus bedrogen uit. Maar als hele snel en snaarstrakke GT komt de auto zeer goed uit de bus. Een GT die bovendien behoorlijk zuinig kan zijn, want wij rijden een nette 7,1 liter op de 100 kilometer tijdens de test en ondanks het stevige accelereren kwam de elektrische actieradius op 20 kilometer uit.
2020 - Peugeot 508 SW HYbrid 225 e-EAT8 Blue Lease Allure
2018 - Peugeot 508 SW BlueHDi 130 S&S EAT8 Allure
2018 - Peugeot 508 Berline PureTech 225 S&S EAT8 GT
2015 - Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDi 180 GT
2012 - Peugeot 508 SW RXH HYbrid4
2012 - Peugeot 508 1.6 e-HDi Active
2011 - Peugeot 508 SW 2.0 HDiF-140 Allure