Dacia Spring Electric 45 Comfort Plus

- 8 april 2021

Makkelijke bediening

Voor stadsgebruik biedt de Spring genoeg binnenruimte. De stoelen zijn aan de vlakke kant en dat geldt in nog sterkere mate voor de achterbank. Uiteraard kan die worden neergeklapt om de standaard 290 liter bagageruimte te vergroten. Dat is aan de forse kant voor een auto van dit formaat.
De bediening is vrijwel direct duidelijk. Bij de auto hoort een sleutel voor het openen en sluiten van de portieren en ook om de elektronica op 'aan' te zetten. Zodra het dashboard oplicht kan worden weggereden. Ook dat gaat simpel. Op de plek van de versnellingspook zit een draaiknop met de standen D, N en R. Een P-stand is er niet bij, daartoe dient de handrem samen met de N-stand.

Dacia voorziet de Spring van een elektromotor met een vermogen van 44 pk en een koppel van 125 Nm. In de huidige tijd klinkt 44 pk als bijna niks, maar het is juist het aardige koppel dat voor nette prestaties zorgt. Zo wordt de 50 km/h al binnen 6 tellen bereikt en wie tot 100 km/u doortrekt heeft daarvoor 19,1 tellen nodig. De kleine Dacia heeft een topsnelheid van 125 km/u. Daardoor komt het model ook op de snelweg prima mee, maar hard rijden kost zoals bij alle elektrische auto's exponentieel veel stroom.

De batterij heeft een capaciteit van 27,4 kWh en kan op verschillende manieren worden geladen. Om te beginnen aan een gewoon stopcontact en dan is een volledig lege batterij in 13 uur en 32 minuten vol. Bij de 3,7 kW Wallbox duurt het 8 uur en 28 minuten. Bij een 7,4 kW Wallbox lijkt het de helft van de tijd te kosten, maar dat is niet het geval. De Spring laadt met maximaal 6,6 kW en gebruikt in dat geval niet de volledige capaciteit. Wie grotere afstanden aflegt kan DC-snelladen met maximaal 30 kW en in dat geval is de batterij vanaf volledig leeg in 56 minuten voor tachtig procent vol.

45 pk
125 Nm
125 km/h
19,1 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
22%
€ 17.890
€ 18.890
€ 346 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Fiat Panda 1.0 Hybrid Launch Edition

  • Mitsubishi Space Star 1.2 CVT Instyle

  • Toyota Aygo 1.0 VVT-i X-CITE

  • Kia Picanto 1.2 CVVT GT-Line

  • Volkswagen Up! 1.0 TSI Beats

  • Suzuki Ignis 1.2 Stijl

  • Peugeot 108 1.0 e-VTi Allure TOP!