Toekomst van het A-segment
De batterij is vol, zo geeft het dashboard aan zodra de contactsleutel wordt omgedraaid. We zouden een goede 190 kilometer kunnen halen. De route van zo'n 85 km voert deels door Amsterdam en het buitengebied. De snelweg wordt gemeden. Al snel wordt duidelijk als de resterende actieradius wordt opgeteld bij de gereden kilometers, dat de totale actieradius bij dit soort gebruik minimaal op 210 kilometer uitkomt. Uiteraard zal dat bij vrieskou een stuk minder zijn.
Maar de Dacia Spring overtreft hiermee de eerste generatie Renault Zoe.
De hoge stand op de wielen wordt omgezet in rijcomfort, ook op kinderkopjes en andere oneffenheden. De 14 inch wielen met 165/70 R14 banden dragen in belangrijke mate bij aan dat comfort. Elektrische stuurbekrachtiging is op iedere variant standaard.
Dacia zet met de Spring de meest betaalbare elektrische auto in de markt, een model dat een paar duizend euro onder de concurrentie blijft. Wie de gelegenheid krijgt om gebruik te maken van aankoopsubsidies, die is helemaal spekkoper, waardoor de auto prijstechnisch direct kan concurreren met benzineauto's in het A-segment. Zeker als we een A-segment auto pakken met automaat.
De Dacia Spring laat zien hoe het A-segment zich de komende jaren gaat ontwikkelen en dat er zeker voor stadsgebruik nog voldoende leven in zit.
- Uiterst betaalbare elektrische auto
- Complete standaarduitrusting
- Prima rijcomfort
- Goedkope materialen
- Geen AC laden boven 6,6 kW mogelijk