Gebrek aan actieve veiligheid
Op motorisch vlak hebben zich geen wijzigingen voorgedaan. Zodoende rijden we exact dezelfde motorisering zoals we deden bij onze test van het voorgaande model. We roemden het vlotte en pittige karakter en ook nu valt dit positief op. Omdat het gewicht met de facelift nauwelijks is veranderd heb je meer dan voldoende power om de 110 pk lekker van zijn plek te krijgen. In combinatie met de handgeschakelde zesbak hebben we geen moment het idee naar meer kracht te verlangen. Snel door de versnellingen klikken zit er echter niet bij. Met lange slagen vindt de versnellingspook zijn weg tussen de verschillende versnellingen, zoals het een echte Fransoos betaamt. We noemen het maar, met een dikke knipoog, pure nostalgie.
Met het plaatsen van een opvallende Grip Control button benadrukt Citroën het cross-over karakter van de auto. Het systeem zorgt ervoor dat het verlies van grip wordt beperkt tijdens het rijden over verschillende soorten wegdek. Het systeem stuurt de antislipregeling (ASR) aan, daarbij rekening houdend met parameters als ijs, helling en neerslag. Onafhankelijk van elkaar kunnen het linker- en rechterwiel opereren. Veelbelovende techniek die we maar zelden terugzien in cross-overs.
Op het gebied van actieve veiligheid vallen de vernieuwingen enigszins tegen. Zo is het niet mogelijk de auto te bestellen met een intelligente cruise control die zelf de afstand tot de voorganger bewaart. Dodehoekbewaking en waarschuwing is ook niet leverbaar terwijl dit systeem ook in het B-segment al bijna tot de standaard gaat behoren. Gemiste kans voor deze Aircross.