Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive

Joran van den Boom - 19 december 2021

Rijplezier voorop

Bij Mazda draait het rijden om de synergie tussen de auto en de bestuurder en dat is te merken vanaf het moment dat je achter het stuur plaatsneemt. Door de uitstekende zitpositie voel je je direct verbonden met de auto en dat neemt tijdens het rijden alleen maar toe. Je voelt alles wat de auto doet en hoe de auto reageert op de input van de bestuurder. De Mazda 3 doet alles direct en onvervalst. Het stuurgedrag, gasrespons en schakelwegen zijn allen zeer direct en geven de bestuurder het gevoel van totale controle. Qua rijden is de Mazda een veelzijdige auto. Je kunt er comfortabel langere afstanden mee afleggen. Hierbij valt vooral op hoe stil de auto is op hogere snelheden. Maar ook als je wat sportiever wil rijden, is de Mazda je ideale reisgenoot. Schakel een verzet terug en de Mazda pakt direct op dankzij de atmosferische krachtbron. Combineer dat met het fijne stuurgedrag en je hebt een auto die een lach van oor tot oor op je gezicht tovert. De E-Skyactiv G motor met 150pk is een fijne krachtbron die over het algemeen makkelijk mee komt met het verkeer. Een krachtpatser is het echter niet. Onderin de toeren komt hij wat langzaam op gang maar daarna komt hij zonder moeite vooruit en merk je dat hij net even wat fijner en sneller vooruit komt dan de 122pk variant. Qua rijden is het dus genieten geblazen in de Mazda 3, maar hoe vertaalt zich dat naar het praktijkverbruik? We reden 723 kilometers op één tank met een gemiddeld verbruik van zes liter op 100km. Geen verkeerde cijfers voor een rit die bestond uit een combinatie van stadskilometers, snelweg en een stuk sportief sturen over dijkwegen. En dat alles zonder bewust heel zuinig te rijden. Dat heeft alles te maken met de nieuwe configuratie van de motoren. De Skyactiv motoren hebben een hoge compressieverhouding, waardoor zeer efficiënt gebruik wordt gemaakt van de brandstof. Daarnaast zijn de motoren hedendaags ook voorzien van Mild Hybrid techniek en cilinderuitschakeling. Een veelzijdig inzetbare auto dus, die zich ook perfect leent voor de langere ritten.

150 pk
213 Nm
206 km/h
9,1 s
6,0 (5.6) l/100km
128 g/km
C
22%
€ 27.990
€ 32.290
€ 592 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Seat Leon 1.5 eTSI FR

  • Skoda Scala 1.5 TSI Sport Business

  • Toyota Corolla 2.0 Hybrid Premium

  • Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

  • Kia Ceed 1.4 T-GDI ExecutiveLine

  • Nissan LEAF 40 kWh Tekna

  • Honda Civic 1.0 i-VTEC Premium

  • Hyundai i30 1.0 T-GDI First Edition

  • Hyundai IONIQ 1.6 HEV First Edition

  • Volvo V40 T3 Nordic+

  • 2019 - Mazda 3 SkyActiv-G 122 hatchback

  • 2016 - Mazda 3 Skyactiv-D 1.5 Skylease GT

  • 2013 - Mazda 3 SkyActiv-G 120 GT-M

  • 2012 - Mazda 3 1.6 CiTD Business

  • 2009 - Mazda 3 MPS 2.3 DISI

  • 2009 - Mazda 3 2.2 CiTD Business+

  • 2007 - Mazda 3 MPS

  • 2006 - Mazda 3 1.6 S-VT Executive