Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground

- 12 februari 2022

Nog iets strakker

En dan het rijden met de nieuwe CX-5. Zoals gezegd zijn er geen motorische wijzigingen gedaan, wel zijn carrosserie en ophanging tegen het licht gehouden. De auto stuurt daardoor nog iets strakker dan voorheen, terwijl overhellen juist minder vaak voor komt. Het blijft een auto met een relatief hoog zwaartepunt, dus zo dynamisch als bij andere Mazda's wordt het niet. Maar de auto is veel directer dan zijn concurrenten, dus wat dat betreft blijft de CX-5 de rijdersauto in het segment. Keerzijde is dat de auto merkbaar stugger is afgesteld dan de directe concurrentie, wat je goed merkt op slecht wegdek met langdurige oneffenheden. De auto maakt dit goed door zijn communicatie met de bestuurder en de smeuïgheid waarmee de auto presteert.

Zeker in de configuratie met de handbak weet de auto soepel van zijn plek te komen. Je schakelt trefzeker tussen de versnellingen, terwijl de auto direct reageert op gascommando's.
Mazda houdt vast aan de atmosferische benzinemotoren met relatief grote inhoud, zoals de tweeliter Skyactiv-G die wij tijdens de persintroductie onder anderen reden. In de praktijk blijkt het brandstofverbruik veel dichter bij de fabrieksopgave te liggen dan bij geblazen motoren met weinig inhoud, die veel concurrenten voorin geplaatst krijgen. De motoren met veel koppel zijn bovendien goed voor een hoog trekvermogen van 1.800 tot 2.100kg.

Mazda grijpt de modelwijziging niet aan om beproefde milde hybride-aandrijving aan de CX-5 toe te voegen, iets dat bij de CX-30 bijvoorbeeld wel gebeurt. Daarmee zouden de CO2-uitstoot en het verbruik verder kunnen worden beperkt.

165 pk
213 Nm
201 km/h
10,5 s
7,5 (6.8) l/100km
153 g/km
D
22%
€ 36.490
€ 41.690
€ 764 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • smart hashtag 3 66 kWh Brabus

  • Zeekr X Long Range RWD

  • BYD Atto 3 Design

  • Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive

  • Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine

  • Nissan Qashqai e-Power Tekna Plus

  • Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus

  • Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline

  • Renault Arkana 1.6 E-Tech Hybrid R.S.-Line

  • Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 48V Premium

  • 2023 - Mazda CX-5 e-Skyactiv G 194 AWD Takumi

  • 2021 - Mazda CX-5 Skyactiv-D 184 6AT Signature

  • 2017 - Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Skylease GT

  • 2015 - Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 TS

  • 2012 - Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G TS+ Lease Pack

  • 2011 - Mazda CX-5 Skyactiv-D 2.2 HP AWD GT-M