Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline

Joran van den Boom - 16 maart 2022

Aanvinken, of toch niet?

Onze testauto is voorzien van vrijwel iedere denkbare optie. Denk hierbij aan het Curved Cluster, verwarming voor het stuurwiel en alle stoelen, geventileerde stoelen voor, panoramadak en legio toeters en bellen ten behoeve van de veiligheid. Dergelijke systemen kunnen het comfort bevorderen, maar dat staat of valt met de werking. De adaptieve cruise control is een fijne optie, zeker in combinatie met de automaat. Het enige nadeel is dat de cruise control niet vloeiend oppakt. Waar veel andere auto's direct de ingestelde snelheid opzoeken, reageert de Sportage pas na het loslaten van de pedalen. Hierdoor ontstaat een moment waarin de auto iets terugloopt, voordat hij de ingestelde snelheid opzoekt. Je zult de auto dus volledig moeten vertrouwen voor hij de cruise control werkelijk activeert. Dat druist een beetje tegen het menselijk instinct in. De dodehoekassistent geeft middels signalen achter het stuur en in de zijspiegels aan dat er iemand naast je rijdt. In de basis is dit systeem een waardevolle toevoeging voor het rijden. Wanneer je echter invoegt op bijvoorbeeld een snelweg reageert het systeem direct als een auto twee banen verder rijdt, wat het invoegen onnodig stressvol kan maken voor de bestuurder. In aanvulling daarop beschikt onze Sportage ook over dodehoekcamera's. Geef je richting aan, dan verandert één van de tellers achter het stuur in een scherm dat de dode hoek toont.

Voor de muziekliefhebber is het goed vertoeven, want in de GT-Plusline zit het Harman Kardon geluidsysteem inbegrepen. Deze verzorgt een zuivere en diepe muziekbeleving waar je dankzij de stille cabine optimaal van kunt genieten. Zoals je van een Aziatische auto mag verwachten, hoef je echter niet de duurste uitvoering aan te vinken om van alle gemakken voorzien te worden. In de ComfortLine krijg je het gros van de veiligheidssystemen, airconditioning en cruise control. De DynamicPlusLine biedt het meest waar voor je geld met de toevoeging van elektrisch verstelbare en verwarmde stoelen, panoramadak, dodehoekassistent en meer. De GT-Line en GT-PlusLine zorgen op hun beurt voor een sportiever voorkomen en 360 graden camera.

230 pk
350 Nm
193 km/h
8,0 s
6,3 (5.8) l/100km
132 g/km
B
22%
€ 34.895
€ 47.190
€ 865 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic

  • Nissan Qashqai e-POWER N-Design

  • smart hashtag 3 66 kWh Brabus

  • Zeekr X Long Range RWD

  • BYD Atto 3 Design

  • Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive

  • Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine

  • Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce

  • Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus

  • Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground

  • 2016 - Kia Sportage 1.6 T-GDi DCT7 4WD GT-PlusLine

  • 2014 - Kia Sportage 2.0 GDI 2WD ExecutiveLine

  • 2010 - Kia Sportage 2.0 CVVT X-Clusive 2WD

  • 2007 - Kia Sportage 2.7 V6 4WD X-ception