BMW i4 M50

- 25 november 2022

Het klopt

Zoals gezegd deelt deze i4 zijn onderstel met zijn broeders uit de 3 en 4 Serie. Het batterijpakket is onder de vloer geplaatst waardoor het zwaartepunt fors is gedaald. Door het gewicht van de batterij de spreiden is nu de gewichtsverdeling voor en achter volledig gelijk aan elkaar. En dat voel je in de rijdynamiek. De 2.215 kg zware auto weet de sprint tot 100 km/u in minder dan 4 seconden te volbrengen. Perfect in balans en gecontroleerd. Bochtige wegen zijn een groot plezier in de vierwielaandrijver. Het lage zwaartepunt laat de auto als lijm aan de weg kleven en de sportstoelen houden je keurig op je plaats. Het totaal opgetelde vermogen van de Duitser wordt afgetopt op 544 pk (400 kW) en 795 Nm maar is enkel beschikbaar als de auto volledig is opgeladen. Wees echter niet bang, ook na de 80% acculading heb je nog vermogen in overvloed.

We hebben, puur voor het onderzoek, een sportieve rit gemaakt met de i4. Een M-logo moet de i4 namelijk wel verdienen en dan mag er ook wat van de auto worden gevraagd. Bochtige wegen, hoge snelheden, flink remmen en een algehele sportbeleving. Op alle vlakken slaagt de BMW met vlag en wimpel. Natuurlijk missen we het geluid van de brandstofmotoren maar ook daar heeft BMW een foefje op gevonden. Zo is er door Hans Zimmer geluid gecomponeerd dat over de speakers hoorbaar is. Deze zogenaamde 'Iconic Sounds' illustreren niet het geluid van brullende motoren maar het geluid van snel optrekkende ruimteschepen a la Star Wars. Het is leuk om te horen maar verveelt na verloop van tijd; gelukkig kan het eenvoudig worden uitgeschakeld.

544 pk
795 Nm
225 km/h
3,9 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
22%
€ 58.663
€ 93.655
€ 1.717 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered

  • Audi S5 3.0 TFSI quattro Pro Line S