Geen verrassing
Dat rijden zelf zorgt overigens voor weinig verrassingen, aangezien we dezelfde aandrijving in de EQA al testten. De EQB 250 is oneerbiedig gezegd de instapper, al biedt de wagen met 190 pk en een WLTP rijbereik van 467 km prima cijfers. In 8,9 seconden schiet de auto naar de 100, om het bij 160 km/h voor gezien te houden. Een snelheid waar je liever ver weg van blijft, want het batterijpakket is dan snel door zijn elektriciteit heen. Het beste gedijt de auto in de ECO-stand, waarin een snelheid tot 110 km per uur wordt getolereerd. De auto pakt in die rijmodus minder snel op, maar voelt daardoor stukken minder onrustig als in de sportmodus. In die stand spinnen de voorwielen al snel en hikt de auto direct wanneer je het stroompedaal aanraakt.
De ecostand in combinatie met cruise control en een zachte temperatuur in de testperiode zorgen voor een heel net verbruik van 16,2 kWh per 100 kilometer. Het zorgt voor een actieradius in de praktijk van iets meer dan 400 kilometer en dat is een prima score. Snelladen gaat met een kracht van 100 kW en daarmee is de auto minder snel dan bijvoorbeeld de Polestar 2. Toch is de auto in ongeveer een halfuur weer van 10-80 procent geladen en dat zijn prima rusttijden op een lange rit. Bij vertrek met een volle batterij haal je met één laadbeurt onderweg bijna 750 kilometer. Gaat dit je toch niet snel genoeg? Je kunt voor ongeveer 2.000 euro extra opteren voor de 250+ uitvoering, die meer dan 500 kilometer rijbereik heeft.
Het rijden met de EQB zorgt niet voor verrassingen. De auto is duidelijk afgeregeld op comfort en zorgt met zijn lichte besturing voor een tikkeltje afstandelijk rijgedrag. Voordeel is dat je op de lange ritten rechtuit weinig hoeft te corrigeren. De hulpsystemen zijn nog steeds ongenadig streng, waarbij de rijbaanhulp er bovenuit springt. Een felle remactie is het gevolg wanneer je zonder richting aan te geven van rijbaan wilt verwisselen. Dat afstraffen is ergens heel effectief, maar zorgt ook voor een schrikreactie die tot meer gevaar kan leiden.