Ford e-Transit 68 kWh L3H2 Trend

- 30 januari 2023

Rechtervoet bedwingen

Hoewel de dieselbussen door de jaren heen een stuk minder rumoerig zijn geworden, storen we ons allemaal wel eens aan een pakketbezorger die zijn ronkende bestelbus minutenlang stationair laat draaien. Om over de vrijgekomen dieselstank maar te zwijgen. Wat een verademing is de elektrische Transit in dat vergelijk. Geen trillingen, geen resonantie en zeker geen stank. De auto biedt de vele voordelen die we inmiddels wel kennen van elektrische personenauto's. Hij trekt relatief snel op en kan zich moeiteloos meten aan de rest van het verkeer. Er zijn geen schakelmomenten of toerenopbouw, de motor heeft direct maximum koppel en vermogen. En met 269 pk en 430 Nm is dat beslist niet misselijk. Toch valt direct op dat de auto net zo beheersbaar is als de Mustang Mach-E, waar de aandrijflijn grotendeels van geleend is. Geen wielspin of andere onrustigheden, maar een lineaire acceleratie zonder poespas. Daar merk je de voordelen van de achterwielaandrijving in, net als bij het bochtengedrag. Ondanks de lichte besturing is de Transit namelijk goed te plaatsen en weet je precies wat de auto gaat doen. Door het relatief lage zwaartepunt helt de auto ook veel minder dan een vergelijkbare dieselbus, zodat je een bocht of rotonde iets sneller kunt nemen.

De auto is natuurlijk gemaakt om gebruikt te worden als pakezel en dat merk je als de auto leeg is. Het wordt dan allemaal net iets stoteriger, hoewel het nooit oncomfortabel aanvoelt. Het beste gedijt de auto met belading op de achteras, waarbij een paar honderd kilo lading bijna geen effect heeft op de actieradius. Het rijgedrag is een veel bepalendere factor. Want trap je de auto bij elk verkeerslicht op zijn staart en versnel je regelmatig tot de gelimiteerde topsnelheid van ruim 130 km/h, dan zie je de kilometers wegvliegen.

Van de 308 kilometer blijf zo ongeveer de helft over, zeker in het koude winterweer waarin we de auto reden. Rij je in de Eco-modus (waarin de auto sowieso het beste gedijt), dan kun je niet harder dan 100 km/h. Bovendien is de auto dan minder gretig en zal de klimaatcontrole minder uitvoeren. In die stand halen we een testverbruik van iets minder dan 31 kWh per 100 kilometer, wat zo'n 219 kilometer op een lading betekent. We benadrukken nog maar eens dat we in de winterkou reden en dat je in warmere tijden en met gemiddelde belading zeker 250 kilometer ver moet komen. Als je die rechtervoet tenminste een beetje kunt bedwingen, want snelheid heeft nog veel meer invloed op het rijbereik van een plompe bestelwagen als bij een aerodynamische elektrische personenauto. Een groot voordeel van de e-Transit is dat deze met 11kW laadt bij een laadpaal (AC) en met 115 kW kan snelladen (DC). In iets meer dan een halfuur ga je daarmee van 10-80 procent.

269 pk
430 Nm
130 km/h
11,0 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
22%
€ 58.825
€ 77.580
€ 1.422 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Mercedes-Benz eSprinter 81 kWh L2H2 Select

  • Mercedes-Benz eVito 41 kWh Launch Edition

  • 2019 - Ford Transit L3H2 2.0 EcoBlue Hybrid Limited

  • 2006 - Ford Transit T260S 2.2 TDCi 85 pk

  • 2006 - Ford Transit Connect T200S 1.8 TDdi 75 pk