Geen excuusbus
Voor veel bedrijven is de transitie naar volledig elektrisch geen punt van discussie meer, maar bittere noodzaak. Stadscentra zijn binnen afzienbare tijd verboden terrein voor de dieselbus en de regelgeving wordt alleen maar strenger. De vraag is alleen of veel bedrijven deze vernieuwingskosten kunnen opbrengen. Want hoewel de elektrische bus nog even van BPM-vrijstelling geniet, kost de testauto toch zo'n 65.000 euro, exclusief BTW. Een dieselbus is een stukje goedkoper, al krijg je dan veel minder vermogen en uitrusting. En door allerlei subsidieregelingen en aftrek valt de nettoprijs van een EV vaak duizenden euro's goedkoper uit, zeker voor ondernemers.
Het blijft een boel geld, maar de e-Transit is veel meer dan een excuusbus. Het blijkt een hele praktische pakezel, die veel mag laden en in de praktijk ver genoeg komt voor heel veel professionals. Daarover gesproken, die professionals laat Ford niet in de steek na aankoop: wat dacht je van een onboard modem, die de plaatselijke garage doorgeeft als een onderdeel bijna aan vervanging toe is of wanneer een servicebeurt moet worden gepland? De afspraak staat al voordat je wilt bellen en je hoeft niet te wachten op onderdelen die nog onderweg zijn.
De aftersales zijn dus goed op orde, één van de redenen dat de Ford Transit de bestverkochte bestelauto van Europa is. En in een aantal landen zelfs de bestverkochte Ford. De praktische bruikbaarheid en de rijke uitrusting maken deze e-Transit helemaal een geschikte werknemer, klaar voor de energietransitie.
- Fijne en beheerste aandrijflijn
- Volop laadvermogen
- Voldoende rijbereik, ook beladen
- Geen trekvermogen
- Flink aan de prijs