Nieuw jasje
Voordat we aan de technische details toekomen, moeten we zeker het uiterlijk met je bespreken. Waar de specificaties dus niet zo vernieuwend zijn, is de Niro wel in een heel nieuw jasje gestoken. En dat staat hem goed, want de auto is helemaal bij de tijd en krijgt veel familietrekjes van bijvoorbeeld de Sportage mee. Eigenlijk zie je vanuit geen enkele hoek meer een gelijkenis met het vorige model, dus de ontwerpers zijn behoorlijk losgegaan. In het oog springen de grote vlakken op de C-stijl, die desgewenst in een andere kleur worden gespoten. De hoekige achterlichten lijken erin weg te zakken, ze maken de achterkant daardoor iets gedrongener en minder plomp. In de neus vallen de hoekige koplampen op, waarvan de led-dagrijverlichting als een soort lifeline de buitenkant omlijst.
Opvallend is dat die koplampen standaard nog gebruikmaken van halogeen dimlicht, wat verouderd overkomt. Door minimaal voor de DynamicPlusLine te gaan krijg je led-koplampen, zoals die ook op de testauto zijn geplaatst. In de neus zit de laadopening verstopt, hoewel die typering niet echt opgaat omdat de klep behoorlijk in het oog springt. We vinden het nog steeds niet de meest ideale plek voor de laadaansluiting, want achteruit inparkeren is er bij heel veel laadplekken niet meer bij. Door de brede C-stijl is de auto niet zo overzichtelijk als voorheen, zodat je extra blij bent met de standaard camera's en parkeersensoren.
Renault Espace full hybrid e-Tech 200 Iconic
Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD GR Sport
Peugeot e-3008 73 kWh 210 Allure
Nissan Ariya 87 kWh e-4orce Evolve
Audi Q4 e-tron 40 Advanced edition
Aiways U5 63 kWh Premium
Hyundai IONIQ 5 225 kW AWD Project 45
Skoda Enyaq iV 80 First Edition
MG EHS 1.5 TGDI Luxury