Kia Niro EV 64 kWh ExecutiveLine

- 14 februari 2023

Zoek de verschillen

Met een nagenoeg identieke aandrijflijn als het vorige model, zien we geen baanbrekend andere specificaties. De auto is met 204 pk net zo krachtig als voorheen en sprint in dezelfde 7,8 seconden naar de 100. De auto mag nog steeds niet meer dan 750 kg trekken en heeft een begrensde topsnelheid van 167 km/h.

Wat opvalt, is dat het koppel veel beter op de voorwielen wordt overgebracht dan toen we de eerste e-Niro reden. In die auto had je al snel wielspin, maar dat zal je in de nieuwe Niro niet snel overkomen op een droog wegdek. De auto is nog steeds een allemansvriend als het gaat om rijgedrag. De auto is comfortabel en biedt een lichte besturing. Dynamisch wordt het nergens en dat is ook helemaal niet wat je bij de auto verwacht.

Ook de veiligheidssystemen aan boord zijn daarop aangepast. De adaptieve cruise control houdt op een evenwichtige manier afstand en ziet al snel inhalend verkeer, zodat abrupt remmen zelden voor komt. Desgewenst haalt de Kia op de snelweg zelf in en stuurt ook weer keurig terug naar de oorspronkelijke rijstrook. Bovendien onthoudt de auto nu ook meer dan voorheen, zo blijft Auto Hold ingeschakeld, ook als je het contact tussendoor uitzet. Een andere aanpassing in de categorie klein gebaar, groot effect, is de instelbaarheid van alle alarmpjes en overige rijgeluiden. Het Koreaanse welkomstmuziekje zijn we na twee keer instappen wel beu, net als de indringende toon van de rijbaanhulp. Dat kun je nu eenvoudig aanpassen of uitschakelen.

Dan de elektrische prestaties: net als de krachtbron is het batterijpakket nagenoeg even groot. Het theoretische rijbereik is daarmee ongeveer even groot als bij de vorige Niro. In de praktijk komen we tijdens winterweer zo'n 350 kilometer ver, zo'n 100 kilometer minder dan is voorspeld. Alsnog een hele goede score gezien de buitentemperatuur en een meer dan bruikbare actieradius voor de gemiddelde Nederlandse ritten. Aan een vaste laadpaal is de auto in iets meer dan zes uur weer helemaal volgeladen. Sneller lukt dat via DC-laden, maar daar moeten we wel iets over kwijt: dit snellaadvermogen zouden wij bij de vernieuwing van de Niro wel hebben opgeschroefd, want de 80 kW is even krachtig als voorheen. Een stop bij Fastned duurt gemiddeld een kwartier langer dan bij directe concurrenten en dat is een significant verschil op een totale laadtijd van 30-45 minuten.

Het lijkt alsof de auto een niet al te grote bedreiging voor de EV6 uit eigen stal moest worden, want die auto is juist een krachtpatser bij het snellaadstation.
Als troost geeft Kia de Niro wel vehicle-to-load techniek mee, waarmee je de auto als batterij stroom laat leveren. Door een adapter in de neus van de auto te plaatsen, kun je een ander apparaat aansluiten. Bijvoorbeeld de stofzuiger, handig als je geen stroompunt op de oprit hebt.

204 pk
255 Nm
167 km/h
7,8 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 43.850
€ 50.190
€ 502 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Nissan Ariya 63 kWh 2WD Evolve

  • Audi Q4 e-tron 40 Advanced edition

  • Aiways U5 63 kWh Premium

  • Hyundai IONIQ 5 225 kW AWD Project 45

  • Skoda Enyaq iV 80 First Edition

  • MG EHS 1.5 TGDI Luxury

  • Volkswagen ID.4 204 pk 1st Max

  • Seat Tarraco 2.0 TSI DSG-7 4Drive Xcellence

  • Citroën C5 Aircross Puretech 180 S&S Shine

  • 2018 - Kia e-Niro 64 kWh ExecutiveLine

  • 2016 - Kia Niro 1.6 GDI HEV ExecutiveLine