Mercedes-Benz GLC 300 e 4Matic AMG Line

- 26 mei 2023

Zware jongen

We gaven in de intro al aan dat de GLC 300 e zo'n 130 kilometer moet komen met puur elektrische aandrijving. Het zal je niet verbazen dat hiervoor een flink batterijpakket van 31,2 kWh is geplaatst. Samen met een 2.0 viercilinder benzinemotor is het gecombineerde vermogen 313 pk. Maar op een leeggewicht van 2.255 kg is dat geen overvloed aan vermogen. Dat de auto flink op gewicht is, merk je tijdens het rijden gek genoeg maar zelden. Zelfs in volledig elektrische modus heeft de auto geen enkele moeite met de zware SUV. In stadsverkeer komt de auto zelfs lichtvoetig over, doordat er een kleine draaicirkel is. En dan zijn de meesturende achterwielen als optie niet eens besteld voor de testauto.

Alleen tijdens remacties en het stevigere bochtenwerk gaat het gewicht zich zetten, al komt een prettige rijervaring nooit in gevaar. De auto bewijst zich als een goedzak, die heel goed gedijt bij de elektrische aandrijving en zich ontpopt tot een snelle jongen als de benzinemotor bijspringt. Puur voor het testwerk hebben we nog een beroep gedaan op die tweeliter benzinemotor, want met de grote actieradius van de 300 e kun je bijna alle ritten volledig elektrisch afleggen. We halen gedurende de testweek meer dan 100 kilometer op een lading, waarmee de aandrijflijn zich echt bewijst. Mits je de moeite neemt om waar mogelijk te stekkeren, want puur op de benzinemotor zie je het verbruik omhoog schieten. Relatief gezien dan, want als je alleen de brandstofmotor aanspreekt, blijft het verbruik met 7,7 liter op de 100 kilometer nog steeds binnen de perken voor een mastodont als deze GLC. Plan je een lange rit met de navigatie, dan kun je de auto zelf laten beslissen wanneer een beroep wordt gedaan op de stroomvoorraad. Dat doet de auto heel slim, want bij aankomst is de batterij pas net leeg, terwijl de ineffici?nte kilometers -zoals stadsverkeer- volledig elektrisch zijn afgelegd. Het totaalverbruik op een rit van 300 kilometer komt daardoor nog steeds op meer dan 1 op 30 uit.

De auto is volgehangen met alle veiligheidssystemen van de laatste generatie, wat betekent dat de auto zo goed als autonoom op de snelweg rijdt. Zelf inhalen, afremmen en verkeersborden lezen behoort tot de mogelijkheden. De slimme koplampen geven je de grootst mogelijke lichtbundel, afhankelijk van de omstandigheden. Optioneel worden er zelfs waarschuwingen, zoals bij wegwerkzaamheden, voor je op de weg geprojecteerd.

313 pk
550 Nm
218 km/h
6,7 s
2,4 (0.5) l/100km
12 g/km
A
22%
€ 74.894
€ 92.692
€ 1.699 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Mazda CX-80 2.5l E-Skyactiv PHEV Takumi

  • Kia EV9 99.8kWh AWD Dual Motor GT-Line Launch Edition

  • BMW iX3 210 kW High Executive

  • Land Rover Discovery 2.0 TD4 HSE