Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Ligne Ambiance

Arno Lommers - 26 oktober 2006

Het rijden

Rijden in deze auto is vooral rustgevend. De motor reutelt zachtjes op de achtergrond mee en de versnellingsbak schakelt vanzelf door de zes verzetten. Echt snel is de 1.6 diesel met 110 pk niet, maar het koppel van 240 Nm maakt veel goed. Lage toeren kan de motor gemakkelijk aan en inhaalacties verlopen vlot. In de zesde versnelling van 80 naar 120 accelereren kost grofweg 14 seconden, zeker niet verkeerd dus. De standaardsprint naar de landelijk geldende limiet van 100 km/h kost een niet echt denderende 15 tellen, maar de auto komt best makkelijk opgang en zoals gezegd, het grote koppel sleurt de auto wel vooruit. De auto weegt dan ook een niet onaanzienlijke 1.514 kilogram, de groeistuipen hebben zoals altijd ook een hoger gewicht als gevolg.

De besturing reageert erg direct op kleine stuurcorrecties en voelt in snelgenomen bochten voldoende strak aan. Bij manoeuvreren is de installatie aangenaam bekrachtigd en hierbij is door de grote glasoppervlakte ook het overzicht prima voor elkaar. De testauto heeft parkeersensoren achter als optie, maar echt nodig zijn deze niet omdat de achterkant goed op lengte is in te schatten.
Het weggedrag is erg comfortabel en putdeksels en langrichels in de weg worden dan ook goed weggewerkt door de soepele vering en demping. Bij het remmen duikt de koets zelfs een beetje en in de bocht is duidelijke een overhelneiging te bespeuren, maar voor lekker scheuren is deze ruimteauto natuurlijk niet bedoeld. De remmen grijpen gretig aan en zijn goed te doseren.

Voor slechts € 500 is de zesversnellingsbak geautomatiseerd en het koppelingspedaal verwijderd. Middels een staafje rechts aan de stuurkolom worden de standen ingeschakeld en met schakelpeddels achter het stuurwiel kan in elke situatie de gewenste versnelling door de bestuurder zelf ingelegd worden, ook in de automatische stand. In de manuele functie bemoeit de elektronica zich gelukkig niet met het gekozen verzet, zelfs niet bij plankgas. Wordt er automatisch geschakeld dan klikt de bak bij snel optrekken twee tikken terug, al duurt dat wel even, dat kan knap vervelend zijn bij inhalen in de file. Maar over het algemeen is dit een vrij aangename versnellingsbak. Hij heeft geen kruipneiging als je voor een rood verkeerslicht staat te wachten zodat de bak niet in neutraal gezet hoeft te worden of de voet op de rem gehouden moet worden. De handrem wordt met een duidelijk hoorbaar elektrisch gezoem automatisch aangetrokken als de motor is afgezet, maar ontgrendelen moet de bestuurder zelf doen met de schakelaar midden op het dashboard.

110 pk
240 Nm
180 km/h
15,1 s
onb (5.7) l/100km
150 g/km
G
22%
€ 25.850
€ 33.300
€ 611 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Toyota Verso 1.8 VVT-i Panoramic Business

  • Mazda 5 2.0 CiTD Business

  • Seat Altea XL Stationwagon 2.0 TDI Style

  • Opel Zafira 1.9 CDTi Cosmo

  • Mitsubishi Grandis 2.4 MIVEC Intense

  • Renault Grand Scénic TCe 130 Dynamique

  • Kia Carens 2.0 CRDi EX

  • Renault Scénic 1.5 dCi 110 Privilège

  • Seat Altea 1.9 TDi Businessline

  • Renault Grand Scénic 2.0 dCi 150 Série Limitée Tech Line

  • Seat Altea FreeTrack 2.0 TSI

  • 2013 - Citroën Grand C4 Picasso BlueHDI 150 Business

  • 2013 - Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDI Business

  • 2011 - Citroën Grand C4 Picasso 1.6 e-HDi EGS Ligne Business

  • 2007 - Citroën C4 Picasso 1.6 HDiF Ligne Business