Goed voor elkaar
Als we instappen in de Trafic zien we het moderne dashboard dat in 2022 zijn intrede deed. Een nieuw en opstaand multimediasysteem is ingericht op het elektrisch rijden en laat je eenvoudig een aantal laadmogelijkheden in de buurt zien. Het toevoegen aan de route is zo gepiept en dat voorkomt laadstress. Achter het stuur zien we eenzelfde instrumentarium als in de brandstofversies, al zie je hier natuurlijk het rijbereik, stroomverbruik en de energiestroom ook weergegeven. Via het centrale scherm stel je heel eenvoudig een vertrektijd in, zodat de bus is voorgeklimatiseerd als je instapt. Comfortabel én het scheelt stroom. Overigens kun je dit ook in de Renault-app regelen, daarnaast zie je dan hoever de auto al is opgeladen. De stoelen zijn goed te verstellen, al kom je in de enkelcabine die we reden natuurlijk wel relatief snel tegen het achterschot aan. Langere bestuurders zullen dus wel eens met hun knieën het dashboard raken. In de driepersoonsversie kun je de middenstoel neerklappen, zodat er een tafeltje ontstaat waarop je bijvoorbeeld een laptop kunt plaatsen. Als je beide bijrijderszetels opklapt, ontstaat een opbergruimte voor de laadkabel. Je kunt trouwens ook via de laadruimte deze plek bereiken, door een luikje te openen dat daarin is geplaatst. Ook handig als je bijvoorbeeld lange planken moet vervoeren, die net niet in de laadruimte passen.
Functioneel aan de Trafic is dat deze 1.100 kg laadvermogen heeft, meer dan bijvoorbeeld de eVito en ID.BUzz. De laadruimte is bovendien gigantisch, want afhankelijk van de lengte- en hoogtemaat varieert het volume tussen de 5,8 en 8,9 kubieke meter.
Renault voorziet in tal van oplossingen om de laadruimte in te delen of de platform-cabine van te voorzien, zoals we ervaren tijdens de persintroductie. Een heel palet aan mogelijkheden staat opgesteld, van ambulance tot koelwagen en van food truck tot een kiepwagen. Er zijn mogelijkheden te over.