Niet vernieuwend
Renault weet het gewicht van de Trafic binnen de perken te houden, want net geen 2.000kg leeggewicht voor een middenklasse elektrische bestelwagen is niet verkeerd. Dat kreeg het merk voor elkaar door een niet zo groot batterijpakket van 52 kWh te plaatsen. Daarmee komt de auto 297 kilometer ver volgens de WLTP-cyclus, maar er is meer haalbaar. Renault levert namelijk de optie Long-Range en dat is eigenlijk niets meer dan een snelheidsbegrenzer op 90 km/h. De gewone Trafic E-Tech haalt 110 km/h per uur en dat zie je ook terug in het verbruik tijdens de WLTP test. Tijdens de testrit zien we de teller van de - niet helemaal opgeladen - Trafic op 256 kilometer staan en na een tocht van ruim 70 kilometer over landweggetjes en provinciale wegen hebben we nog 170 kilometer over.
Het verbruik schommelt rond de 22 kWh per 100 kilometer en dat is niet slecht. Spreek je alle 122 pk's aan, dan zie je het verbruik logischerwijs snel oplopen. Maar met een beetje beheersing haal je zeker 250 kilometer in de praktijk en meer dan 200 in de winter. Daarmee is de auto vergelijkbaar met de eVito, die overigens een groter en zwaarder batterijpakket heeft en daarom minder beladen mag worden. Als het gaat om oplaadmogelijkheden, zijn we teleurgesteld in de Renault. De standaardversie heeft een 1-fase lader met een laadvermogen van 7 kW. Optioneel is een 22 kW lader mogelijk, die aan een ondersteunende laadpaal in nog geen twee uur de auto weer vollaadt. Een snellaadfunctie is niet standaard en is bovendien pas vanaf volgend jaar beschikbaar. Vanaf dat moment wordt een 50 kW DC-lader optioneel, een stuk minder krachtig dan we vandaag de dag geleverd zien worden. Hier is voor gekozen omdat de doelgroep volgens het merk niet veel waarde hecht aan snelladen. Maar waarschijnlijk is de reden meer dat dit onderhuids het batterijpakket van de Renault Zoe is, die ook maar maximaal 50 kW snellaadt doordat het batterijpakket niet gekoeld wordt.