NIO EL7 100 kWh

- 2 oktober 2023

Inclusief alles, zelfs een robot

Het gebrek aan keuzestress ervaar je net zo goed bij het samenstellen van het interieur. Je hoeft alleen maar de kleur van de bekleding te kiezen. Leuk gevonden is dat de autosleutel in dezelfde kleur wordt uitgevoerd. Beetje jammer alleen dat de sleutel zelf heel plastic aanvoelt en doet denken aan de bediening van een goedkope airconditioning. Gelukkig kun je - à la Tesla - de auto ook met een sleutelkaart of via je telefoon bedienen. De sleutel daargelaten is er echt niet beknibbeld op de aankleding van de EL7. Bijna alles is bedekt met een laagje zachte stof en de dakhemel is bekleed met een soort van Alcantara. Verder zien we heel veel stiksels, mooie afwerking en de weinige fysieke knoppen die je vindt in de NIO voelen goed aan. De kunststof inleglijsten zagen we natuurlijk al in de ET7 en vinden we ook in deze auto wel erg smaakgevoelig. Op het dashboard zien we inleglijsten die doen denken aan populierenhout en dat vinden we geslaagder.

Bovendien wordt die lijst heel subtiel verlicht in het donker. Tenzij je de sierverlichting heel fel zet natuurlijk, want via het snelle multimediascherm is dat in een oogwenk geregeld. Zoals we in de ET7 al merkten, zit de menustructuur en de afleesbaarheid van alle schermen prima in elkaar. Je merkt dat er goed naar andere merken en dan met name naar de logische indeling van de Tesla multimedia is gekeken.

Anders dan bij de Amerikanen moet je in de NIO elke keer na het starten weer vele bemoeizuchtige assistentiesystemen uitschakelen. Doe je dat niet, dan piept er bijna ieder ogenblik wel één van de assistenten in de auto. En daar rekenen we het charmante robotje Nomi ook onder. Hoe aandoenlijk ook, al op de eerste dag worden we horendol van de vele suggesties die vanuit de hulpsystemen en spraakassistent worden gedaan. Op die manier leiden de veiligheidsopties alleen maar af, al snoer je ze gelukkig eenvoudig de mond.

Geniet je vervolgens van de rust aan boord, dan valt pas echt op hoe comfortabel de EL7 is. Je hebt gerieflijke stoelen, die in het geval van de bijrijdersstoel ook nog eens in een ligstand kan worden gebracht.
Mogelijkheid tot stoelmassage en -ventilatie worden standaard meegeleverd, wat de auto extra luxe doet aanvoelen. De ligstand zorgt er voor dat er geen dashboardkastje geplaatst kan worden, als goedmaker heb je de beschikking over een groot aflegvak onder de middenconsole en flinke opbergruimte onder de armsteun. Dat de armsteun van twee kanten te openen is, maakt het allemaal extra praktisch. Je beschikt over een zee aan voetruime achterin en aan hoofdruimte heb je evenmin gebrek. Het panoramadak (ook al standaard) is open te schuiven en te kantelen en dat zorgt voor frisse lucht en veel licht in het hele interieur.

653 pk
850 Nm
200 km/h
3,9 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
22%
€ 88.900
€ 102.180
€ 1.873 / maand
€ 0 / kwartaal
  • BMW iX xDrive40 High Executive

  • Volvo XC90 B5 AWD R Design

  • Lexus RX L 450h 4WD President Line

  • Audi Q7 3.0 TDI e-tron quattro Premium Edition

  • Lexus RX 450h F-Sport