Bereidheid tot betalen
Overigens dien je dan wel voor de batterijhuur te gaan, daar is naast het battery swappen ook het voordeel van dat je altijd een goed onderhouden en niet gedegradeerde batterij hebt. Je kunt het hele jaar door met een 75 kWh batterijpakket rondrijden en tijdens de vakantie voor een groter exemplaar gaan. Binnenkort verschijnt er zelfs een 150 kWh versie, waarmee je meer dan 700 kilometer moet kunnen halen.
NIO biedt dus echt iets anders dan andere merken, maar daar dien je flink voor in de buidel te tasten. Met batterijhuur kost de EL7 je minstens 76.900 euro en voor de 75 kWh batterij betaal je vervolgens 169 euro per maand. Koop je de batterij erbij, dan mag je niet wisselen en betaal je minstens 88.900 euro voor de 75 kWh versie. De testauto is de 100 kWh variant en daar moet minstens 97.900 euro tegenover staan.
Dat is echt heel veel geld, want de Xpeng G9 Long Range is qua afmetingen behoorlijk vergelijkbaar en kost 36.000 euro minder. Het is dus de vraag of NIO er goed aan doet om zo hoog in te zetten, alle weelde en luxe-opties daargelaten. De auto is nog steeds vele malen goedkoper dan een vergelijkbaar uitgeruste SUV van een Duits merk, maar de bereidheid om voor een Westerse premium auto zoveel geld neer te leggen is nu eenmaal vele malen groter. En de groep die dergelijke bedragen kan en wil neertellen voor een auto is niet zo groot en gaat vaak voor de bekende weg. Er zijn gelukkig beter bereikbare modellen van NIO aankomend, waaronder een elektrische stationwagen die heel veel kwaliteiten van dit vlaggenschip overneemt. Genoeg reden om het merk dus goed in de gaten te houden de komende tijd!
- Weelde en comfort aan boord
- Heel gebalanceerd rijgedrag
- Battery swappen als USP
- Wel heel duur
- Bemoeizuchtige veiligheidssystemen