Battery swappen
Of is er een andere methode? Jazeker, want als je kiest voor batterijhuur kun je gebruikmaken van de battery swap stations van NIO. Daarvan zijn er nu al zo'n zeven stuks in Nederland te vinden en ook elders in Europa schieten ze als paddenstoelen uit de grond. In minder dan tien minuten (en in de praktijk vergelijkbaar met een tankbeurt plus wachttijd in de rij) wordt het batterijpakket onder de auto vandaan geschroefd en wordt een volgeladen exemplaar geplaatst. Enige nadeel is dat de bestuurder in de auto moet blijven zitten, terwijl de auto omhoog getakeld wordt en je een hoop gebonk en geschroef vanonder de auto hoort komen.
Op het scherm wordt je vooraf gerustgesteld dat er niets kan gebeuren. Tijdens de swap vallen wel de airconditioning en multimedia uit, dus heel comfortabel is de batterijwissel niet.
Bovendien is er maar plek voor één NIO in het station, dus als er meerdere NIO-rijders voor je zijn loont het eigenlijk niet om daarop te wachten. Je ziet wel in het multimediascherm hoeveel batterijen een station nog heeft en of er een wachttijd is. In Nederland zal je met het praktijkbereik van de EL7 100 kWh prima uit de voeten kunnen en is een snellaadbeurt of batterijwissel zelden aan de orde als je de auto regelmatig aan de laadpaal kunt zetten. Maar op een lange rit, of als je vaak een aanhanger trekt (de EL7 heeft een trekvermogen van 2.000 kg), dan is de battery swap zeker een uitkomst en een unieke eigenschap van het Chinese merk.