Meer eigen
Heel veel keuze in techniek had Mercedes-Benz ook niet bij de ontwikkeling van de eCitan, want de auto leunt zwaar op het product van de Renault Groep. De Citan is namelijk gebaseerd op de Renault Kangoo en biedt daarom een even groot batterijpakket. De eerste generatie Citan leek ook nog eens sprekend op de versie van Renault, maar dat is bij de nieuwe generatie veel minder het geval. Waar de Mercedes-neus bij de oude Citan letterlijk op een Kangoo leek te zijn geplakt, staat er nu een auto die veel meer een eigen uitstraling heeft. In Stuttgart zijn ze misschien juist daarom veel minder geheimzinnig over de samenwerking met de Fransen, want er is nu veel meer een eigen product gecreƫerd dat wezenlijk afwijkt van de iets toegankelijkere Kangoo.
De Citan biedt meer dan voorheen kenmerken van de personenauto's van het premium merk. Bij de testauto valt dat minder op, omdat het exterieur in absolute basistrim is uitgevoerd. Dat betekent een witte standaardlak, halogeen koplampen en veel kunststof bumperwerk. En waar het bij personenauto's al even niet meer denkbaar is, wordt de Citan standaard op stalen velgen afgeleverd. Al zal je dat door de sierlijke wieldoppen niet zo snel opvallen. Laten we niet vergeten dat de Citan bovenal een werkpaard is en dat meegespoten bumpers of lichtmetalen wielen nu eenmaal snel beschadigen op de bouwplaats. Wil je wel meer uitstraling voor je Citan, dan kun je gewoon extra's als de lichtmetalen wielen, bumpers in carrosseriekleur of led-koplampen selecteren.