Mercedes-Benz eCitan 45 kWh Pro L1

- 5 februari 2024

Niet alleen hightech

Net als aan de buitenkant heeft Mercedes-Benz voor het interieur van de Citan veel meer uitgepakt dan bij het vorige model. Dat viel ons al op bij de test van de dieselversie en voor de elektrische Citan is dat natuurlijk niet anders. Wel geniet je standaard al van meer comfort binnenin de eCitan, want je profiteert altijd van in te stellen voorverwarming (ook via de app), een startknop en het MBUX multimediasysteem met digitale radio. Waar de importeur de buitenkant standaard liet, zijn voor het interieur wel enkele opties geselecteerd. Zo beschikken we over het navigatiepakket, waarmee je desgewenst ook laadpalen in de buurt of op je route kunt vinden. Het systeem is speciaal voor de Mercedes ontwikkeld en wijkt dus helemaal af van dat in de Kangoo en Nissan Townstar.

Het systeem blinkt uit in gebruiksgemak en kwaliteit, zo vinden we de carkit in de eCitan beter dan in heel veel personenauto's. Je beschikt over een hele rits aan fysieke knoppen, zodat je het volume snel aanpast of makkelijk naar een ander radiostation switcht. Dat we de carkit zo goed vonden werken, komt mede doordat het heel stil aan boord van de Mercedes blijft. Op dat vlak streeft de auto zijn Frans-Japanse neven en alle overige concurrentie voorbij en zo geeft de Citan echt het gevoel dat je met een meer premium bedrijfsauto onderweg bent.

Op het gebied van hightech zijn er nog wel punten te behalen, want waar de kleine bestellers van Stellantis beschikken over een digitale cockpit en optioneel zelfs een head-up display, kijk je bij de eCitan aan tegen analoge tellers met een monotoon schermpje ertussenin. Optioneel kun je een kleurenversie daarvan krijgen, maar in elke uitvoering doet het geheel een stuk meer gedateerd aan dan in veel concurrenten. Jammer, want de rest van het dashboard is frivool vormgegeven en voelt bovendien heel solide aan. De turbine luchtroosters zijn echt het handelsmerk van Mercedes-Benz geworden en ook in de Citan staan ze uitstekend.

122 pk
245 Nm
132 km/h
12,4 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
22%
€ 34.060
€ 36.891
€ 676 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Peugeot e-Partner 50 kWh 136 Standard Premium

  • 2021 - Mercedes-Benz Citan 112 CDI Pro

  • 2013 - Mercedes-Benz Citan Combi 109 CDI Ambiente