Bestelauto van het jaar
De eCitan is een echte Mercedes en dat betekent een iets hogere vanafprijs dan een Kangoo of Townstar heeft. Zoals we al schreven is de standaarduitrusting best compleet, al moet je met name voor actieve veiligheidssystemen extra betalen. We hebben zelfs geen rijbaanhulp aan boord van de testauto, omdat de strengere eisen rondom de veiligheidsuitrusting van bestelauto's pas later dit jaar gelden. Vanaf dat moment zal de prijs van de Citan ook verder oplopen, omdat een aantal systemen zoals dodehoekhulp en een achteruitrijcamera dan standaard aanwezig moeten zijn en zo de kostprijs verder opdrijven. Geef je niets om dit soort systemen, dan is het raadzaam om voor de invoering van GSR2 nog even je slag te slaan. Neemt niet weg dat een aantal concurrenten nu al standaard een uitgebreider pakket assistentiesystemen aan boord heeft.
Als de elektrische Volkswagen Caddy er eenmaal is, heeft iedere bestelwagenfabrikant een compacte elektrische bestelauto. Genoeg keuze dus, waarin Mercedes vooral het verschil maakt voor de chauffeur. Die wordt echt in de watten gelegd met goede stoelen, uitstekende multimedia en heel veel rust aan boord. De technische specificaties zijn niet geweldig, maar het praktijkverbruik is beter dan dat je op basis van de papieren prestaties zou verwachten. De eCitan biedt bovendien een bruikbaar laadvermogen en een hoog trekvermogen. Goede eigenschappen dus en dat verklaart nog maar eens waarom de eCitan zich een jaar lang bestelauto van het jaar mag noemen.
- Eigen uitstraling
- Goed laadvermogen
- Comfort en rust aan boord
- Op details gedateerd interieur
- Standaard aanwezige veiligheidssystemen beperkt