Van vier tot acht
Je kunt inmiddels de sleutel in de broekzak houden voor het starten, want de EQV is voorzien van een heuse startknop. Helaas behoort het sleutelloos ontgrendelen van portieren en achterklep nog steeds niet tot de mogelijkheden, hieraan zie je wel dat de basis van de EQV al weer even teruggaat.
Overigens zie je dat niet aan het altijd up-to-date MBUX navigatiesysteem, dat via draadloze updates over de nieuwste kaarten en informatie van oplaadstations beschikt. Je plant daardoor eenvoudig een lange route met de EQV, inclusief oplaadbeurten. Je ziet direct hoe druk het is bij een snellaadstop en kiest gemakkelijk een alternatieve snellader in de route. Het systeem is via Hey Mercedes ook met spraakbediening te besturen, wat natuurlijk nog veiliger is.
Het zal je niet verbazen dat je aan ruimte geen gebrek hebt binnenin de EQV. De voorstoelen zijn uitgebreid te verstellen en in de opstelling van de testauto heb je als inzittende achterin al helemaal geen klagen. Je hebt een stoel die direct uit een privéjet lijkt te zijn geplukt en beschikt over stoelventilatie, -verwarming en zelfs massage. In de praktijk is dat alleen weggelegd voor de echte VIP-bussen, want dat de ruimte heel efficiënt benut wordt in de vierpersoons testauto wagen we te betwijfelen. Standaard krijg je zes afzonderlijke stoelen, maar tegen meerprijs is een achtzits configuratie ook mogelijk. Handig is dat de EQV nu altijd twee schuifdeuren heeft, zodat je makkelijker in- en uitstapt. De in twee delen te openen kofferbak is ook lekker praktisch, zeker aangezien de kofferruimte zelf in twee delen kan worden opgesplitst. De laadkabel leg je daardoor weer makkelijk op zijn plek na het loskoppelen.