Bedoeld als EV
Hoewel je in de testauto prima kunt wennen achterin, is het echt tijd om op pad te gaan. We rijden de 204 pk sterke EQV 300, op dit moment de enige motorversie. Het batterijpakket is er wel in twee maten, maar in Nederland alleen het grotere 90 kWh pakket geleverd wordt. Daarmee moet de auto 365 kilometer ver komen. Een prima theoretisch rijbereik voor de ruim 2.600 kg zware MPV, die op die manier ook goed bruikbaar is op langere ritten. De snellaadfunctie met een vermogen van 110 kW is echter niet verbluffend, want daardoor sta je toch meer dan 40 minuten om weer tot 80 procent te laden. Aan een gewone laadpaal is het laadvermogen 11 kW, waarmee je van 20-80% laadt in zo'n zes uur.
Het enorme gewicht is ondanks het lage zwaartepunt moeilijk te maskeren, zeker bij remacties. Het is echter bewonderenswaardig hoe gemakkelijk de EQV zich laat bedienen, ook in bochten die op hogere snelheid worden genomen. Het toch wat beperkte vermogen voor zo'n mastodont blijkt in de praktijk ruim voldoende. De auto geeft geen krimp en laat zijn bestuurder echt in controle. Waar de V-Klasse in de basis een achterwielaandrijver is, gaat de kracht bij de EQV naar de voorwielen. Ook hier geen onrust, want het vermogen wordt vrij geleidelijk vrijgegeven. De rust en het gemak waarmee het rijden gaat zijn niet te vergelijken met busjes van andere merken. Dit is met recht een Mercedes, die in de basis wel als elektrische auto lijkt te zijn ontworpen. De elektrische aandrijflijn past namelijk enorm goed bij het type auto, waardoor de inzittenden in alle rust genieten van de rit. De optionele luchtvering op de achteras filtert oneffenheden in het wegdek uit, want zelfs op het bij vlagen zeer slechte Franse wegdek weet de EQV in comfort te overtuigen.