Hoger plan
Niet alleen de buitenzijde kreeg een opfrisbeurt, binnenin de EQV is het een flinke verandering ten opzichte van het uitgaande model. We zien een compleet nieuw dashboard, dat twee aaneengeschakelde schermen met hoge resolutie biedt. Je hebt nu een volledig digitale cockpit, dat niet meer, zoals voorheen, wordt overkoepeld door het dashboard. Zowel de luchtroosters als de bedieningspanelen lijken rechtstreeks uit een GLE afkomstig en het massieve houten paneel waaruit het dashboard lijkt opgetrokken doet ook bijzonder hoogwaardig aan. De afwerking en het materiaalgebruik zijn echt naar een hoger plan getild en dat blijkt ook uit het feit dat we tijdens het rijden geen kraakje of piepje vanuit de diepe gelederen van het interieur horen. Knap, voor zo'n enorme klankkast die deze MPV is. Het gelaagde glas zorgt dat windgeruis en bandengerol buiten blijven, terwijl je je gerieflijk in de lederen stoelen nestelt.
De bediening van het multimediasysteem kan via touchscreen, al is het daarvoor net iets te ver weg geplaatst. Je beschikt in tegenstelling tot de nieuwe personenwagens van het merk nog wel over een strategisch geplaatst touchpad, waarmee je net zo gemakkelijk door de menu's scrolt. Alleen Apple Carplay of Android Auto bedien je daar wat moeilijker mee. Op het stuur zijn ook verschillende bedieningsknoppen met haptische feedback geplaatst en dan valt weer eens op dat Mercedes als één van de weinige merken dat best goed voor elkaar heeft. We vinden fysieke knoppen nog steeds fijner, maar je krijgt in ieder geval in één keer het juiste volume of cruisecontrol instelling voor elkaar. De klimaatinstellingen doe je wel gewoon met fysieke knoppen en via bedieningsknoppen rondom het touchpad bedien je snelkoppelingen in het infotainment. Zo schakel je met één knop al te bemoeizuchtige rijhulpsystemen uit, handig!