Geen motorkeuze
Mazda gaat er natuurlijk prat op om meeslepend rijgedrag en dynamiek te bieden bij al haar modellen. De Hybrid is in dat opzicht een vreemde eend in de bijt, met zijn lichtere besturing en meer relaxte bestuurderspositie. Toch weet de auto op eigen wijze nog flink wat rijplezier te bieden en daar draagt de aandrijflijn zeker aan bij. Je kunt alleen opteren voor de 115 pk sterke 1.5L, waar de Yaris met een iets opgevoerde elektromotor maximaal 130 pk biedt. Je mist het verschil in vermogen alleen op de snelweg, in stadsverkeer ontpopt de auto zich als een handzaam en vlot wagentje.
De hybridetechniek geeft direct een boost bij het intrappen van het gaspedaal en door de niet overschakelende CVT versnel je zonder schokken of aarzelingen. Het gaat wel gepaard met luider wordende motorgeluiden, maar wij vinden die roffelende driecilinder best lekker klinken.
Citroën ë-C3 44 kWh Max
BYD Dolphin Design
Toyota Yaris Hybrid 130 Launch Edition
Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid Active Vignale
Hyundai i20 1.0 T-GDi 48V Premium
Opel Corsa 1.2 Turbo 100 pk GS Line
Peugeot 208 1.2 PureTech 100 6MT GT Line
Peugeot e-208 EV 136 GT
Renault Zoe Z.E. 50 R135 Intens