Verbeteringen, maar niet op ieder vlak
Wie plaatsneemt achter het stuur zal direct opmerken dat er aanzienlijke verbeteringen zijn ten opzichte van het model uit 2018. Het ooit zo onhandige touchpad tussen de voorstoelen is nu volledig verdwenen. Een optioneel 12.3 inch touchscreen vervangt dit touchpad en schittert prominent in het midden van het dashboard. Standaard is de UX uitgerust met de heilige graal van de connectiviteit; Apple CarPlay en Android Auto. Een 8 inch touchscreen is de basis. De traditionele klokken achter het stuur zijn vervangen door een modern digitaal instrumentarium, hoewel de mate van aanpassing naar persoonlijke voorkeuren ervan door Lexus beperkt is gebleven. Met de nieuwe interieurkleur Ammonite Sand, die prachtig uit de verf komt met de Graphite Black carrosseriekleur, krijgt het interieur een verfijnde en luxueuze uitstraling. Bovendien kunnen milieubewuste kopers nu ook kiezen voor een volledig vegan interieur, een stap die de UX nog een beetje groener maakt.
Maar, en hier komt het 'maar', het grootste minpunt van de UX is gebleven: de binnenruimte. Het is een aandachtspunt dat niet te vermijden valt. Met een achterbank die praktisch alleen geschikt is voor personen onder de 1.50 meter (lees: kinderen), en een kofferbak die met 320 liter aan de kleine kant blijft voor dit segment, kan de UX sommige gezinnen in een strak jasje doen zitten. En laten we niet vergeten de kortere zitting van de voorstoelen, die bij langere ritten voor irritatie kunnen zorgen. Voor de langere bestuurders onder ons is het dan ook verstandig om vooraf een proefrit te maken om het zitcomfort zelf te ervaren.
Gelukkig heeft Lexus enkele leuke elementen weten te behouden, zoals de twee draaiknoppen direct achter het stuur. Deze kleine maar slimme gimmicks, die betrekking hebben op de rijmodi en tractiecontrole, voegen een welkome dosis speelsheid en sportiviteit toe aan het interieur.
Als onderdeel van het vernieuwde en uitgebreide veiligheidspakket van de Japanner is een Driver Monitorcamera geïntegreerd in het stuurwiel. Deze camera houdt constant de alertheid van de bestuurder in de gaten en signaleert wanneer de concentratie verslapt. Hoewel we vol vertrouwen zijn in de effectiviteit van dit systeem, kan het met regelmaat te gevoelig reageren. Zelfs bij een kort moment van afleiding geeft de auto al verschillende waarschuwingssignalen om de bestuurder eraan te herinneren alert te blijven.