De grootste stap zit onder de kap
De technologische vooruitgang van Lexus wordt tastbaar onder de motorkap. De focus ligt op de nieuwe techniek met aanduiding 300h, die de voorgaande 250h vervangt. De 300h behoudt de vertrouwde 2,0-liter viercilinder motor, maar levert met 146 kW (199 pk) een 8% hoger totaalvermogen dan zijn voorganger. Deze verbetering is mogelijk gemaakt door een geavanceerd hybride systeem van de vijfde generatie, waarbij een efficiëntere lithium-ion batterij van 60 cellen en 222 volt de vorige nikkel-metaalhydridebatterij van 180 cellen vervangt.
Deze upgrade resulteert niet alleen in betere prestaties, maar ook in een lager brandstofverbruik, een aspect waar de gemiddelde automobilist zeker oren naar heeft. De toegenomen kracht vertaalt zich in een merkbare verbetering van de acceleratie en extra rijcomfort. De elektromotor en verbrandingsmotor hebben een fijne samenwerking en blijven comfortabel en stil hun werk doen; ook tijdens regelmatig optrekken en afremmen. Comfort en souplesse is een onderdeel dat Lexus zeer goed in de vingers heeft. Ondanks het bekende geluid van de CVT automaat bij stevige acceleratie, heeft Lexus geluidsisolatie toegepast om dit en eventuele andere storende geluiden te minimaliseren.
De UX is verkrijgbaar met zowel voor- als vierwielaandrijving. Met de overstap naar de 300h zijn de acceleratietijden verbeterd, van 8,5 naar 8,1 seconden voor het voorwielaangedreven model en van 8,7 naar 7,9 seconden voor het model met vierwielaandrijving. Het brandstofverbruik is ook gunstig beïnvloed door de nieuwe aandrijflijn. Onze testresultaten laten een verbruik van 5,3 liter per 100 kilometer zien, zelfs onder heuvelachtige omstandigheden.