Profiteert van update
Vanbinnen profiteert de auto direct van de grondige update die de Ducato en consorten dit jaar kregen. Dat zie je aan de digitale cockpit, die overigens niet zo uitgebreid is, en het vernieuwde multimediascherm. Dat kan weer helemaal mee met de concurrentie, door zijn hoge resolutie en prima afleesbaarheid. Draadloze Apple Carplay en Android Auto zijn aanwezig, maar de onboard navigatie is ook al heel uitgebreid. Zo vind je laadpunten in de buurt en beschik je over verkeersinformatie via internet. Ook nieuw en minstens zo prettig is de digitale binnenspiegel. De camera op de achterzijde filmt de situatie achter de auto, zodat je veel meer overzicht hebt en niet snel verrast wordt in een verkeerssituatie. De draaiselector van de automaat en het vernieuwde stuurwiel maken het geheel compleet, zodat de Proace Max ondanks de oude basis goed voor de dag komt. Vergelijken we de auto met een nieuwe Sprinter of Ford e-Transit, dan komt de auto wel net iets minder volwassen over. Dat heeft met het materiaalgebruik te maken, maar ook met het geboden comfort aan boord.
De zitruimte is net iets minder, doordat het dashboard vrij veel ruimte in beslag neemt. En hoewel de stoelen zacht aanvoelen en de bestuurder een fijne armsteun heeft, moeten ze qua comfort hun meerdere erkennen in die van Mercedes-Benz en Ford. En als laatste, maar dan houden we ook op met zeuren, maar het aantal opbergvakken valt tegen. Bovenop het dashboard is een zee aan ruimte, maar die wordt niet echt benut. En de open vakken zijn net iets te wijd, zodat los spul er makkelijker uit valt.
Er is gelukkig ook een boel goeds te melden over het interieur, want het blijft best stil in de cabine en je hebt nog lekkere veel fysieke knoppen, waarmee je intuïtief zaken als het audiosysteem en de klimaatbeheersing instelt. Net als in de personenwagens van Toyota moet je wel hele menu's doorspitten om de snelheidsassistent uit te schakelen, dus dat is minder gebruiksvriendelijk.