Toyota Proace Max Electric L3H2

- 23 september 2024

Met beleid veel bereik

We hadden het net al over het flinke laad- en trekvermogen van de Proace Max, maar dat kost natuurlijk het nodige aan energieverbruik. Het is daarom goed om te vermelden dat de Toyota op papier zo'n 420 km ver komt. We rijden de auto eerst zonder en dan met honderden kilo's belading. Ten opzichte van de dieselversies vinden we de elektrische auto zowel beladen als leeg veel prettiger rijden. Het lage zwaartepunt zorgt bij een lege laadruimte voor voldoende balans, terwijl de auto beladen met alle gemak tussen het verkeer beweegt.

De voordelen van elektrisch rijden ken je inmiddels vast, maar naar mate we steeds meer elektrische bedrijfsauto's rijden, des te meer we overtuigd raken van deze aandrijfsoort voor bestellers. Je hebt geen dieselronk, trillingen en schakelmomenten meer en bovendien is de auto veel sneller dan zijn dieselbroers. Het maakt het rijden met deze kolossale bus kinderlijk eenvoudig en comfortabel. De rust aan boord is bijzonder prettig en die blijft ook nadat we de snelweg opgedraaid zijn. Eenmaal op snelheid zien we de beladen bus flink pieken in het energieverbruik, wat maakt dat je zo'n 35 kWh per 100 km verbruikt. Nog steeds goed voor een actieradius van net 300 kilometer, meer dan voldoende voor de gemiddelde busbestuurder.

Het vergt wel enig aanpassingsvermogen, vol gas op de linkerbaan van Achterhoek naar Randstad kunnen we afraden met deze elektrische bus. Maar met een geringe gedragswijziging kun je heel goed uit de voeten met de elektrische Proace Max.
Enig nadeel van de enorme 110 kWh batterij onder deze bus is de laadtijd, maar met 3-fase opladen is de auto aan een gewone laadpaal in zo'n tien uur weer vol. Bij een snellaadstation moet je in verhouding wel wat meer geduld hebben, want tot 80 procent laden duurt ondanks een heel net laadvermogen van 150 kW toch 55 minuten.

272 pk
0 Nm
120 km/h
11,0 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
22%
€ 0
€ 0
€ 0 / maand
€ 0 / kwartaal