Subaru Forester 2.0i e-Boxer First Edition

- 27 december 2024

Lekker ruim

Niet alleen het uiterlijk is volledig nieuw voor de Forester, het interieur is ook uitgebreid aangepakt. We zien een groot verticaal geplaatst scherm dat het dashboard flink opwaardeert. De tellers zijn nog gedeeltelijk analoog, maar ze zijn goed afleesbaar en een ertussen geplaatst infoscherm geeft uitgebreide details weer. Dit scherm komt goed van pas in het terrein, want met de bediening op het stuur zet je de auto direct in de juiste terreinmodus. Op het scherm zie je dan onder meer de hoek van het voertuig in het terrein en welke modus geselecteerd staat. Ander praktisch foefje in het terrein zijn de verschillende camera's die een rondom beeld van de auto geven. Ze geven een helder beeld en reageren snel, zodat je moeiteloos tussen obstakels door manoeuvreert, ook als je er vanachter het stuur niet direct zicht op hebt. Het multimediascherm is dus groot en oogt modern, alhoewel de grafische weergave van menu's en de indeling van de structuur niet zo vooruitstrevend is als bij concurrenten als Volvo of Mazda. Het biedt wel alle mogelijke connectiviteit, zoals Apple Carplay en Android Auto en een internetverbinding.

Hoewel er veel via het multimediascherm valt in te stellen, zijn er nog fysieke knoppen om bijvoorbeeld snel volume of klimaat in te stellen. Fijn, want dat zijn juist zaken die je niet ergens in een menu wilt verstoppen. Zeker niet als je het terrein in gaat en behoorlijk heen en weer wordt geschud. Probeer dan nog maar iets op een touchscreen aan te tikken.
Als we toch aan het heen en weer schudden zijn: het valt op dat we dan prima op onze plek worden gehouden in de brede zetels van de Forester. Hoewel de zitting breed is, schuiven we niet heen en weer en is de ondersteuning van de bovenbenen veel beter dan voorheen. Achterin kun je met drie volwassenen plaatsnemen, terwijl de hoofdruimte in overvloed aanwezig is. De been- en knieruimte is voor de buitenste twee passagiers prima, de middelste moet wel iets meer inschikken.
De hoekige vormen zorgen niet alleen voor een stoer uiterlijk, maar ook voor een hele praktische binnenruimte. De bank kan met een knopje snel helemaal platgelegd worden zodat je 1.720 liter laadvolume hebt, maar met opstaande achterbank blijft er ook een prima 508 liter over.

Subaru legt de nadruk ook op de verbeterde afwerking en isolatie van de cabine. Zo is er voor meer dan 27 meter aan extra isolatiemateriaal toegevoegd, zodat het stiller moet blijven in de cabine. Eerlijk gezegd ervaren we nog steeds veel bandengerol en windgeruis als we de auto meenemen voor een rit over asfalt, dus de auto is daarin zeker niet vooruitstrevend in zijn segment. Wat wel blijft is de grote overzichtelijkheid door de flinke raampartijen. Zo heb je niet alleen veel licht in het interieur, maar kijk je met gemak om je heen en heb je door de kleine A-stijl bijna geen dode hoek. Goed voor de veiligheid en om schade (in terrein) te voorkomen, al doen de eerder genoemde camera's daar ook het nodige voor.

136 pk
182 Nm
188 km/h
12,2 s
10,0 (8.1) l/100km
183 g/km
F
22%
€ 72.930
€ 72.930
€ 1.337 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD GR Sport

  • DS 7 e-Tense 4X4 300 Antoine de Saint-ExupĂ©ry Collection

  • Nissan Ariya 87 kWh e-4orce Evolve

  • Lexus RZ 450e President Line

  • Mazda CX-60 2.5 E-Skyactiv PHEV AWD Homura

  • Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric Ultimate

  • Audi Q4 e-tron 40 Advanced edition

  • Tesla Model Y Long Range

  • Hyundai IONIQ 5 225 kW AWD Project 45

  • 2015 - Subaru Forester 2.0D Comfort

  • 2013 - Subaru Forester 2.0i Lineartronic Executive AWD

  • 2008 - Subaru Forester 2.0D Executive