Hoge uitstoot
Waar het vorige model nog 150 pk tot zijn beschikking had, is dat nu 136 pk en een beetje elektrokracht. In de praktijk blijkt de auto dan ook niet overbemeten in kracht, maar traag voelt het niet aan. Juist door de milde hybridekracht van de e-Boxer en de traploze automaat zonder schakelmomenten komt de auto prima mee met het verkeer. De auto mag niet voor niets nog steeds ruim 1.800 kg trekken.De technici van Subaru leggen uit dat ze meer gevoel in de besturing hebben willen meegeven en dat de stijvere carrosserie voor meer vertrouwen in bochten moet zorgen. We ervaren echter nog steeds behoorlijk overhellen in bochten, terwijl de besturing vrij licht rond de middenstand is. Op rechte stukken ben je dus nog steeds aan het corrigeren, maar in het terrein manoeuvreer je daardoor wel makkelijker. Daar komt de Forester sowieso goed tot zijn recht, want een tocht door de blubber en een demonstratie op verschillende stellages waar je steil omhoog of omlaag gaat doen de Soeb niet blikken of blozen. De auto staat met alle gemak zijn mannetje en trekt zichzelf meerdere malen door de modder heen. De hill descent assist (X-mode) zorgt ervoor dat heel gedoseerd wordt afgedaald, ook op een gladde ondergrond.