Met de tijd mee
Zoals eerder genoemd is de hybride aandrijflijn voorlopig de enige keuze voor de Nederlandse markt. Geen straf: de 1.6 T-GDi met automaat en voorwielaandrijving is een soepel en capabel blok, waarmee je bovendien tot 1.510 kg geremd mag trekken. We wachten nog op de officiële aankondiging van een plug-in hybride, die vermoedelijk interessant wordt voor Nederland.
De prijslijst start bij €42.795, waarmee je een keurig uitgeruste Sportage meekrijgt. Dat is een scherpe instapprijs vergeleken met het uitgaande model, vooral als je bedenkt dat er 9 pk extra onder de kap schuilgaat. Voor zo'n €3.000 meer krijg je bovendien extra comfort, zoals stoel- en stuurverwarming en het fraaie, gebogen 12,3 inch digitale cluster.
Wie alle vinkjes wil zetten, komt uit bij de GT-PlusLine. Die tikt net boven de €52.000 aan, maar dan krijg je ook wat: een Harman Kardon-audiosysteem, adaptief onderstel, een 360-gradencamera en geventileerde voorstoelen. Alles erop en eraan.
Kia werkt daarnaast hard aan slimme connected functies. Zo kun je met Kia In-Car Payment straks direct vanuit de auto straatparkeren betalen zonder aparte app. Kinderen achterin blijven rustig dankzij een Wi-Fi hotspot, en het rondslingeren van fysieke sleutels behoort binnenkort tot het verleden dankzij smartphone- of smartwatchbediening van de auto. Leuke snufjes die ooit het domein van de premiummerken waren, maar nu hun weg vinden naar het middensegment. Wel een kleine kanttekening: veel van deze functies zullen waarschijnlijk onder een abonnementsmodel vallen. Wie alles wil, moet bereid zijn om maandelijks te betalen.